9 lutego 2023 r. Sejm uchwalił zmiany w Kodeksie pracy (druk sejmowy nr 2932), teraz ustawą ma się zająć Senat. To bardzo obszerna nowelizacja prawa pracy dostosowująca nasze przepisy do unijnych dyrektyw.

- Apelujemy do senatorów, aby w przypadku tak dużych zmian w Kodeksie pracy wydłużyli vacatio legis do 4 miesięcy. Firmy powinny mieć czas na przygotowanie się do stosowania nowych przepisów. Wynika to z konieczności zmiany procedur, opracowania dokumentacji czy dostosowania systemów płacowych do nowych zasad rozliczania uprawnień rodzicielskich. Takie branże jak międzynarodowy transport drogowy oczekiwałyby  jeszcze dłuższego okresu wejścia w życie ustawy, ponieważ wiele zmian będzie wymagało od nich opracowania na nowo procedur i informacji - mówi Robert Lisicki, dyrektor departamentu pracy Konfederacji Lewiatan.

Czytaj również: Sejm uchwalił prorodzicielskie i propracownicze zmiany w kodeksie pracy>>

Sprawdź w LEX: Kalendarz szkoleń z prawa pracy 2023 r. >>>

Co wymaga zmiany

Zdaniem Konfederacji Lewiatan  doprecyzowania wymaga kwestia dotycząca informacji o warunkach zatrudnienia. Obowiązek podania dobowego i tygodniowego wymiaru czasu pracy będzie szczególnie trudny w przypadku systemu czasu pracy przewidującego różne dni i godziny pracy w poszczególnych tygodniach czy w transporcie drogowym.

Wątpliwości budzi również sprawa zaliczania okresu szkoleń pracowników do czasu pracy, kiedy odbywają się one poza godzinami pracy. To jest ważne w kontekście okresowego potwierdzania przez pracowników kwalifikacji zawodowych w określonych zawodach, co wynika z powszechnie obowiązujących przepisów. W sytuacji, kiedy rola pracodawcy nie jest jednoznacznie rozstrzygnięta, a może on w dobrej wierze wspierać pracowników, np. pokrywając koszt szkoleń.

Sprawdź w LEX: Kadry i płace: O czym warto pamiętać w marcu? >>>

Dookreślenia wymaga też przekazywanie dodatkowej informacji o warunkach zatrudnienia w przypadku wykonywania pracy za granicą, delegowania w przypadku pracowników mobilnych. Dotyczy to w szczególności pracowników międzynarodowego transportu drogowego.

- Niektóre uchwalone przepisy nie uwzględniają specyfiki pracy w transporcie drogowym oraz obowiązków pracodawców związanych z prawem unijnym i krajowym, dotyczącym tej branży. Będzie to powodować konieczność opracowania stosownych wyjaśnień, aby zapewnić takim firmom pewność co do obowiązującego prawa i ograniczyć związane z tym ryzyka. To wymaga czasu - dodaje Robert Lisicki.

Czytaj w LEX: Przewodnik po zmianach w prawie pracy 2023 >