Jak poinformowano w komunikacie, wskazane w dokumencie priorytety polityki zatrudnienia na 2022 r. odpowiadają na obecne wyzwania, wynikające z konieczności wzmocnienia gospodarki i rynku pracy po okresie pandemii oraz w kontekście wojny na Ukrainie. Chodzi także o odpowiedź na długofalowe trendy w gospodarce światowej, m.in. cyfryzację i postęp technologiczny.

Dodatkowymi uwarunkowaniami dla celów i działań polityki zatrudnienia są procesy demograficzne (w tym starzenie się społeczeństwa i migracje zarobkowe), a także nowe podejście do polityki zatrudnienia. Chodzi o nacisk na tworzenie miejsc pracy wysokiej jakości, rozwój umiejętności przez całe życie, łączenie życia zawodowego z rodzinnym oraz na efektywne wsparcie ze strony publicznych służb zatrudnienia.

 

Cele Krajowego Planu Działań na rzecz Zatrudnienia

  • Lepsze dopasowanie umiejętności kadr do wymogów rynku pracy, w tym:
    • podnoszenie i dostosowanie umiejętności kadr do potrzeb rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem zapotrzebowania na umiejętności cyfrowe;
    • tworzenie i doskonalenie metod prognozowania zapotrzebowania na zawody, kompetencje i nowe umiejętności w perspektywie długoterminowej (np. 5 i 10 lat);
    • rozwijanie mechanizmów współpracy i koordynacji polityki uczenia się przez całe życie na poziomie centralnym (krajowym) i regionalnym (wojewódzkim).
  • Podniesienie jakości zatrudnienia oraz wydajności pracy w Polsce, w tym:
    • zmniejszanie segmentacji na polskim rynku pracy;
    • wzmacnianie dialogu społecznego;
    • działania ułatwiające stosowanie elastycznych i jednocześnie stabilnych form zatrudnienia, np. poprzez wprowadzenie do Kodeksu pracy na stałe przepisów umożlwiających świadczenie pracy zdalnej.
  • Efektywne i sprawiedliwe wykorzystanie kapitału kadrowego Polski, w tym:
    • przygotowanie projektu rozwiązań umożliwiających świadczenie szerokiego zakresu wsparcia osobom biernym zawodowo i poszukującym pracy;
    • realizacja pilotaży dotyczących innowacyjnych form wsparcia;
    • wspieranie godzenia obowiązków rodzinnych z zawodowymi;
    • wdrożenie systemu zachęt do dłuższego pozostawania w aktywności zawodowej;
    • kontynuacja działań na rzecz zatrudnienia osób młodych;
    • promowanie włączającego rynku pracy oraz ekonomii społecznej;
    • rozwój potencjału zawodowego osób z niepełnosprawnościami.
  • Modernizacja funkcjonowania Publicznych Służb Zatrudnienia (PSZ) i zwiększenie efektywności aktywnych polityk rynku pracy, w tym:
    • opracowanie pakietu nowych ustaw w zakresie rynku pracy;
    • opracowanie założeń dla strategii rozwoju PSZ;
    • dalszy rozwój systemów informatycznych PSZ oraz usług elektronicznych realizowanych na rzecz klientów PSZ.
  • Efektywne i ukierunkowane zarządzanie migracjami zarobkowymi, w tym:
    • zarządzanie migracjami zarobkowymi w sposób preferujący pracowników cudzoziemskich o wysokich umiejętnościach oraz rozwój umiejętności pracowników cudzoziemskich;
    • ograniczanie migracji krótkoterminowej na rzecz migracji średnio/długoterminowej i ciągłej;
    • uwzględnianie migracji zarobkowych w systemach prognozowania zapotrzebowania na zawody;
    • zapewnienie bezpieczeństwa i legalności zatrudnienia pracowników cudzoziemskich;
    • usprawnienie procedur w zakresie zatrudnienia cudzoziemców;
    • wspieranie powrotów osób z emigracji oraz repatriantów;
    • realizacja programów aktywizacji i integracji zawodowej pracowników cudzoziemskich, ze szczególnym uwzględnieniem uchodźców z Ukrainy;
    • działania na rzecz ułatwienia integracji obywateli Ukrainy na polskim rynku pracy.