Eksperci przekonują, że w dobie rosnącej konkurencji o talenty, warto wdrożyć dodatkowe, nowoczesne sposoby pozyskiwania pracowników.

- Podstawowym źródłem wiedzy o rynku pracy jest internet, a szukając informacji kandydaci trafiają na strony firmowe lub strony o pracodawcach. Zakładka Kariera to swego rodzaju wizytówka, od jakości której może zależeć to, czy organizacja wykorzysta szansę na pozyskanie osób o szukanych kompetencjach, czy ją straci. Niektóre firmy nie mają świadomości, jaką wartość niesie posiadanie strony poświęconej pracy, dla innych barierą stworzenia atrakcyjnej i skutecznej strony bywa brak czasu, zasobów czy wsparcia ze strony działu IT i marketingu. Te organizacje, które dbają zarówno o szatę graficzną, jak i merytoryczną zawartość swoich zakładek, z pewnością zwiększają potencjał rekrutacyjny i skuteczność prowadzonych działań - mówi Katarzyna Trzaska z eRecruiter. 

Czytaj również: Badanie: Aż 61 proc. kandydatów chciałoby poznać opinie o przyszłym szefie>>
 

Przełamać stereotypy rekrutacyjne

Z raportu „Strona Kariera z perspektywy kandydata” wynika, że aż 85 proc.  kandydatów śledzi oferty pracy na stronie internetowej pracodawcy. Tendencja ta widoczna jest wśród wszystkich trzech grup kandydatów: pracowników biurowych (z ang. white collars), pracowników fizycznych (blue collars) oraz osób pracujących w usługach, np. handel, gastronomia, usługi beauty (pink collars). Różnice natomiast dotyczą częstotliwości przeglądania ofert w zakładkach o pracy - pracownicy fizyczni oraz reprezentanci sektora usług częściej niż pracownicy biurowi odwiedzają strony firm po to, by zapoznać się z ofertami.

- Zakładka kariery Banku Gospodarstwa Krajowego to jedno z kluczowych źródeł pozyskiwania kandydatów do pracy w naszej organizacji. Świadczy o tym fakt, że na przestrzeni ostatniego kwartału to właśnie strona kariery BGK okazała się naszym drugim pod względem liczby pozyskanych aplikacji źródłem i dostarczyła ponad 12 proc. wszystkich otrzymanych aplikacji mówi Agata Zamara, starszy specjalista ds. rekrutacji i employer brandingu w BGK.

Co ciekawe, autorzy raportu twierdzą, że 40 proc. pytanych kandydatów deklaruje, że zdarza im się zaaplikować na kilka różnych ofert jednocześnie do tej samej firmy. Wbrew pozorom nie jest to negatywne zjawisko, a pracodawcy mogą wręcz zyskać na takiej sytuacji. Większy wybór tak naprawdę pozwala łatwiej dopasować kandydata do charakteru stanowiska. To, że dana osoba składa życiorys np. do trzech różnych działów, nie musi oznaczać, że jest niezdecydowana i bez pomysłu na siebie. Wręcz przeciwnie - może to być oznaka zaangażowania i szerokiego doświadczenia zawodowego, które w czasach przebranżawiania jest coraz częściej spotykanym zjawiskiem. To pokazuje, że warto zapewnić kandydatom dostęp do wszystkich aktualnych ofert pracy w jednym miejscu, np. na firmowej stronie, tak by mieli przegląd wakatów i mogli spróbować swoich sił w kilku procesach rekrutacyjnych.

 


Szczegóły mają znaczenie

Odwiedzanie stron firmowych służy przede wszystkim szukaniu nowych ofert pracy, ale są też inne motywy, którymi kierują się kandydaci. Aż 60 proc. wszystkich badanych sprawdza na stronie Karier informacje o tym, czym zajmuje się firma. Ważnym aspektem jest też przebieg procesu rekrutacji. 53 proc.  pracowników biurowych i 53 proc. osób związanych z usługami zadeklarowało, że zagląda na stronę www pracodawcy, żeby przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. Pozwala to na lepsze poznanie marki i upewnienie się co do swoich decyzji zawodowych, ale też umożliwia rzetelniejsze przygotowanie merytoryczne.

TOP5 informacji ważnych dla osób poszukujących pracy stanowią: możliwości rozwoju, etapy rekrutacji, benefity, działalność firmy oraz opinie pracowników. - Zakładka Kariera nie tylko powinna być listą dostępnych wakatów, lecz także odzwierciedlać kulturę organizacji, pokazywać jej wartości, misję, cele, osiągnięcia. Powinna sprawić, że czytający poczuje się zaciekawiony i zatrzyma się na dłużej – podkreśla Katarzyna Trzaska.

 

Sprawdź również książkę: Obowiązek wykonywania pracy przez pracownika >>


Sposób na zdobycie przewagi konkurencyjnej

Aż 80 proc. kandydatów deklaruje, że docenia firmy, które zamieszczają na swoich stronach bieżące rekrutacje. To jednak nie jedyna korzyść, jaką odnieść mogą pracodawcy. - Jest to sygnał, że firmie zależy na poszukiwaniu zaangażowanych pracowników - tak stwierdziło 69 proc. pracowników biurowych, 72 proc. fizycznych i 69 proc. pracowników zajmujących się usługami. Inne wskazywane korzyści odnoszą się do profesjonalizmu pracodawcy i ciągłego rozwoju firmy.

- Strona Kariera to wizytówka firmy jako pracodawcy. Z naszego doświadczenia wynika, że często to także punkt pierwszego kontaktu z nami dla potencjalnego pracownika. Kandydaci uczestniczący w rekrutacjach do Porta KMI wprost doceniają fakt, że posiadamy na stronie miejsce poświęcone pracy u nas – mówi Tomasz Miks, HR Business Partner w Porta KMI Poland.

- Najczęściej kandydaci odwiedzają strony pracodawców dopiero po zetknięciu się z interesującym ogłoszeniem. Tak wskazało 60 proc. badanych kandydatów. Z kolei połowa kandydatów szuka strony Karier, wpisując w wyszukiwarkę nazwę pracodawcy. Kandydaci blue collars częściej niż pozostałe grupy sami z siebie wyszukują oferty bezpośrednio na stronie firmowej - twierdzi Trzaska. I dodaje: - Tym bardziej, aby nie zepsuć wizerunku i nie stracić możliwości interakcji, warto zadbać o wrażenia kandydatów, którzy chcą dowiedzieć się więcej i szybko znaleźć potrzebne informacje.

Czytaj również: Badanie: Prawie połowa Polaków obgaduje szefa za plecami, a co trzeci pracownik wyniósł z biura drobne przedmioty

(Nie)oczywisty klucz do efektywności

Dobrze zaprojektowana strona Karier powinna być dostosowana do urządzeń mobilnych i odznaczać się czytelną strukturą. Eksperci zwracają uwagę, że kandydaci coraz częściej szukają pracy i aplikują na oferty za pośrednictwem smartfonów, dlatego warto odpowiedzieć na ten trend. Ciekawa estetyka, nieszablonowy sposób prezentacji oferty to również jej wyróżniki. Do najważniejszych cech należy także łatwość filtrowania ogłoszeń - aby kandydat mógł szybko i sprawnie przeglądać ogłoszenia według interesujących go kryteriów. W rekrutacjach liczy się czas, dlatego raz uchwyconą uwagę kandydata warto zatrzymać, by mógł on szybko przejść do działania, czyli wysłania CV. Ważną rolę odgrywa też możliwość wysłania aplikacji spontanicznej.

- Z naszych obserwacji wynika, że z opcji wysłania aplikacji spontanicznych często korzystają kandydaci, którzy są świadomi marki i zmotywowani, by podjąć pracę w wybranej firmie. To doskonała okazja, żeby wyłowić lojalnych i zaangażowanych pracowników, którzy mają jasno sprecyzowane cele rozwojowe - zaznacza Ewelina Piotrowska z eRecruiter. Według niej, bardzo istotne jest też regularne badanie efektywności zakładki Kariera i analizowane danych, dzięki którym można udoskonalić stronę i lepiej odpowiedzieć na potrzeby i oczekiwania kandydatów.