Informację o stanie konta Zakład Ubezpieczeń Społecznych wysyła raz do roku, w wakacje. Listy są kierowane do wszystkich, którzy mają odprowadzoną przynajmniej jedną składkę do ZUS. Nie ma znaczenia, czy obecnie pracują, ważne, że w przeszłości została za nie odprowadzona choćby składka w wysokości 1 grosza.

Tradycyjnie lub przez ePUAP

W tym roku list trafił do 20,7 mln osób, w tym do blisko 2,1 mln drogą elektroniczną, za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Dokument elektroniczny otrzymał każdy, kto ma zarejestrowany profil na PUE. Pozostałe 18,6 mln listów zostało wysłanych drogą tradycyjną, za pośrednictwem operatora pocztowego. Wysyłka IOSKU rozpoczęła się w ostatnim tygodniu czerwca i miała potrwać do początku września. Jednak ostatnią transzę korespondencji ZUS skierował na pocztę już 13 sierpnia, tym samym kończąc akcję wysyłania Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego 19 dni przed wyznaczonym terminem.

Te informacje warto dokładnie przeczytać

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że Informacja o stanie konta ubezpieczonego to jeden z najważniejszych listów wysyłanych do klientów. Znajdują się w nim informacje o stanie naszych finansów na emerytalną przyszłość. Ważne więc, by korespondencję z ZUS dokładnie przeczytać, weryfikując, czy dane z IOSKU zgadzają się z naszymi informacjami o odprowadzonych składkach.

Dzięki korespondencji z ZUS możemy się dowiedzieć jak nasz pracodawca opłacał za nas składki w 2017 r. List zawiera również informację o naszej hipotetycznej emeryturze, którą otrzymalibyśmy na podstawie zgromadzonych dotychczas składek, a także w sytuacji, gdybyśmy aż do osiągnięcia wieku emerytalnego płacili takie składki jak dotychczas. Trzeba jednak pamiętać, że wyliczona emerytura to tylko pewna hipoteza, która nie uwzględnia przyszłych waloryzacji składek oraz możliwej zmiany pracy i tym samym zmiany wysokości płaconych składek. Hipoteza daje pewien obraz, który każdy klient zmienia podczas swojej kariery zawodowej. Wyliczenie przyszej emerytury otrzymują ubezpieczeni, którzy ukończyli 35. rok życia.

A jeśli list nie dotarł?

Niektóre wysyłki są jeszcze w drodze, bo ostatnie listy nadane zostały w poniedziałek, więc ok. tygodnia może trwać ich doręczenie. Brak informacji z ZUS nie jest więc jeszcze w tej chwili powodem do niepokoju. - Oczywiście istnieje taka możliwość, że ktoś listu nie dostanie, różne mogą być okoliczności - mówi serwisowi Prawo.pl rzecznik ZUS Wojciech Andrusiewicz. Dodaje, że najlepiej skontaktować się w takiej sytuacji ze swoją placówką ZUS - tam można otrzymać wszystkie informacje o stanie konta.

Przeczytaj więcej przydatnych materiałów w SIP LEX:

Rozliczenia z ZUS - obowiązki płatnika składek >

Nadpłata składek na ubezpieczenie społeczne >

Odpowiedzialność członków zarządu za nieopłacone składki ZUS >

Podstawa wymiaru składek dla pracowników delegowanych >

----------------------------------------------------------------------------
* Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu.