Czy pamiętacie trzepakowy gang podwórkowy, który zbierał się za pomocą wrzasków pod oknem (kto wtedy słyszał o komórkach?): „Wyjdzieeesz?“. A może był to zastęp harcerski? Czy grupa studencka razem przedzierająca się przez zawiłości egzaminów, a potem świętująca zwycięstwo nad sztywnym systemem zaliczeń?

Siła zespołu

Prawie każdy z nas poznał uczucie zrozumienia bez zbędnych wyjaśnień, zaufanie, wspólną realizację najdzikszych pomysłów. Te najbardziej karkołomne zadania stawiane sobie samym, wspólnie wymyślane, z nie zawsze dostrzegalnym z zewnątrz sensem, miały najsłodszy smak. Wszyscy pracowali nad nimi niezmordowanie, zastępując się nawzajem i dzieląc tym, co było potrzebne.
Zespół. Doświadczenie kształtujące zrozumienie idei współpracy, odpowiedzialności i zgody na realizację wspólnego celu. Jedyne w swoim rodzaju współistnienie w oparciu o żywą więź, trudną do nazwania, o którą warto walczyć, w imię której, pomimo indywidualnych różnic, zespół mówi jednym głosem, a każdy za każdego dałby się pokroić.

Teraz, gdy organizacje stawiają coraz częściej na siłę zespołów w dążeniu do wyższych wyników, takie doświadczenie jest bezcennym atutem.

Czytaj też: Jak stworzyć Zespół, który osiągnie sukces >

Informacje z wielu źródeł potwierdzają, że efektywność działania zarówno poszczególnych pracowników, jak i całych zespołów zależy od kilku czynników, które można pogrupować i nazwać: wspierającą organizacją, siłą samego zespołu, wreszcie inspiracyjnym przywództwem.

 


Wspierająca organizacja

Organizacyjne wsparcie zespołów podwórkowych polegało przeważnie na zapewnieniu przekąsek dla głodnego gangu przez kolejne rodzicielskie domy. Z resztą gang musiał sobie radzić sam. Zespoły w organizacjach mają do swojej dyspozycji różnorodne zasoby. Ich bogactwo nie determinuje jednak jakości osiąganych wyników. Najbardziej efektywne wsparcie, jakiego może udzielić organizacja zespołowi, a w konsekwencji i sobie, to pozostawienie mu swobody.

Wiele firm zmienia w tym kierunku swój sposób zarządzania pracownikami. Przykłady organizacji stawiających na samo­sterowanie i odpowiedzialność opartą na zaufaniu mnożą się na całym świecie: Netflix, W.L. Gore & Associates, 3M, Whole Foods, Atlassian, Zappos i wiele innych. Kojarzone są z wybitnymi, nowatorskimi produktami i znakomitą obsługą klienta. W takich organizacjach nie ma potrzeby wypracowywania wartości ani korygowania kultury organizacyjnej, bo to dzieje się samo, w naturalny i spójny z codziennym działaniem sposób (znowu oszczędność czasu).

Wspierające organizacje widzą swoich pracowników i ich potrzeby, dając im autonomię, stawiając wyzwania odpowiadające ich talentom, promują współpracę i relacje międzyludzkie zgodnie z motywacyjną teorią Podstawowych Potrzeb Psychologicznych. Więcej na ten temat w październikowym numerze Personelu Plus w artykule "Moc podwórkowego gangu" >

Katarzyna Tyszko
doradca w zakresie rozwoju organizacji, coach (PCC ICF) i team coach (CPTC)

Więcej przydatnych materiałów znajdziesz w LEX HR:

Organizacja pracy zespołu >

Czym jest HR compliance i dlaczego warto go wprowadzać do organizacji >

Mierniki w HRM >

Efektywność systemów wynagradzania >

Coaching i mentoring >

Interim Management >

Awansowanie pracowników >