Dokładnie 4 listopada Zakład Ubezpieczeń Społecznych wprowadził we wszystkich placówkach w kraju wideorozmowy z klientami (tzw. e-wizyty). Usługa, jak twierdzi ZUS, od początku, jej uruchomienia cieszyła się zainteresowaniem. Dotychczas tylko w województwie śląskim poprzez zdalną konsultację swoją sprawę załatwiło ponad 1,6 tys. osób. W tym regionie e-wizyty wprowadzone zostały w dwóch terminach, tj. 26 października i 29 października.

-  Za pośrednictwem internetu klienci ZUS mogą załatwiać swoje sprawy, bez wychodzenia z domu, wygodnie i bezpiecznie dla siebie. Takie e-rozmowy trwają około 20 minut. Mogą dotyczyć praktycznie wszystkich spraw związanych z ZUS. Dotychczas najwięcej rozmów przeprowadzono z zakresu emerytur i rent, a następnie zasiłków. Sporo osób łączyło się online z ZUS w celu założenia lub potwierdzenia profilu na Platformie Usług Elektronicznych - mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

 

Rozmowy online w oddziałach w woj. śląskich, które zostały zrealizowane do 27 listopada

Oddział - termin od kiedy można umawiać

Liczba zrealizowanych e-wizyt

Bielsko-Biała - 29.10

233

Chorzów - 26.10

317

Częstochowa - 29.10

190

Rybnik - 26.10

335

Sosnowiec - 26.10

244

Zabrze - 26.10

299

 


Jak umówić e-wizytę

Jak zapewnia Zakład, umawianie e-wizyty jest bardzo proste, wystarczy wejść na stronę internetową ZUS i odszukać zakładkę e-wizyta. Aby połączyć się z ekspertem wystarczy mieć smartfon, tablet czy komputer, który dodatkowo wyposażony jest w kamerkę i mikrofon oraz możliwość podłączenia do Internetu. Rozmowę można umówić w dogodnym dla siebie dniu i godzinie. Podczas rezerwacji należy podać swoje dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail i kod pocztowy miejsca zamieszkania. Należy wybrać również obszar merytoryczny e-wizyty, czyli: zasiłki, emerytury i renty, firmy i pracujący, założenie profilu PUE.

Czytaj również: ZUS: e-Wizyta także u doradcy ds. ulg i umorzeń

Rozmowy, które się nie odbyły

Niestety, wciąż są rozmowy, których nie udaje się zrealizować. Czasem wynika to z problemów technicznych, jak chociażby słabe łącze internetowe, które ma klient, brak zasięgu czy też stare przeglądarki stron www. - Klienci też nie do końca mają świadomość, że to oni muszą zainicjować wideorozmowę z pracownikiem ZUS, a nie odwrotnie. To klient musi otworzyć link przesłany w mailu do e-wizyty. Tylko wtedy konsultant ma możliwość dołączenia do rozmowy - tłumaczy Kopczyńska.

 


Nie możesz skorzystać - odwołaj

Jeśli ktoś nie może skorzystać z e-wizyty w umówionym przez siebie terminie, powinien ją wcześniej odwołać. Dzięki temu na taką rozmowę będzie mogła umówić się inna osoba, która potrzebuje informacji czy porady eksperta ZUS. Jeśli wizyta nie zostanie odwołana to termin będzie cały czas pozostanie zarezerwowany, chociaż nikt nie skorzysta z e-wizyty. Informacja o tym, jak zrezygnować z wizyty jest podana w wiadomości mailowej potwierdzającej rejestrację. Na ponad 16 tys. umówionych rozmów prawie 10 tys. odbyło się, niestety 4 tys. klientów nie podjęło takiej rozmowy i nie anulowało jej, tym samym blokując termin dla innych chętnych.