Jak zapewnia ZUS, do tego, aby można było odwiedzić Zakład Ubezpieczeń Społecznych online, wystarczy komputer lub smartfon z kamerką i mikrofonem. Klient wybiera dogodny dla siebie termin i godzinę wizyty online. Podczas e-wizyty eksperci Zakładu odpowiedzą na pytania z zakresu emerytur i rent, zasiłków, ubezpieczeń i składek. Na wirtualną wizytę można umówić się w dni robocze godzinach 9:00-14:30. Może ona trwać nie dłużej niż 20 min.

- Z e-wizyty można już korzystać w oddziałach ZUS w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i we Wrocławiu. W listopadzie usługa będzie dostępna we wszystkich naszych oddziałach. Jeśli chcemy zarezerwować wirtualną wizytę należy wejść na stronę  www.zus.pl. Podczas rezerwacji podajemy swoje dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, kod pocztowy miejsca zamieszkania. Należy wybrać również obszar merytoryczny e-wizyty, czyli: zasiłki, emerytury i renty, firmy i pracujący, założenie profilu PUE, docelowo również doradca ds. ulg i umorzeń – wyjaśnia prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.

Jak podkreśla, e-wizyta to kolejne udogodnienie, które wprowadza Zakład, aby podnieść jakość i bezpieczeństwo obsługi klientów ZUS. - To nowa e-usługa, dzięki której można załatwić sprawę z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie, bez wychodzenia z domu – mówi profesor Uścińska.

Jak odbędzie się wideorozmowa?

Dzień przed spotkaniem klient otrzyma sms z przypomnieniem o e-wizycie – na wskazany podczas rejestracji numer telefonu. Natomiast w dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem otrzyma mail. Wystarczy kliknąć w link otrzymany w mailu, aby połączyć się wtedy z pracownikiem ZUS.

Jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty. W e-wizycie może też wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny. Wtedy klient powinien zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji.  Jeżeli klient posiada pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby.