Dzięki lekturze numeru dowiedzą się Państwo jakie są najnowsze trendy i osiągnięcia w obszarze technologii na potrzeby HR. Poznają Państwo kulisy VII edycji konkursu Top HR Manager, podsumowania jurorów i finalistów tegorocznych zmagań oraz przepis Top HR Managera 2015 na zwycięstwo – zapraszamy do lektury wywiadu z tegoroczną Top HR Manager - Agnieszką Jakubczyk-Latała. Przedstawiamy również jakie są najlepsze agencje rekrutacyjne w Polsce. Donosimy o dwóch przydatnych i bezpłatnych narzędziach: do zarządzania wiedzą oraz do pomiaru wartości kapitału ludzkiego. Z aktualności dowiedzą się Państwo od kiedy i jakich podmiotów będzie dotyczył obowiązek raportowania danych pozafinansowych. Ponadto w numerze podpowiadamy:
•    jak kształtować politykę płacową i pozapłacową, szczególnie w kontekście utrzymania w organizacji kadry zarządzającej.
•    Jak budować w organizacji klimat sprzyjający powstawaniu innowacjom. Jakie narzędzia mogą pomóc w procesie dotarcia do rzeczywistych potrzeb i oczekiwań pracowników? Prezentujemy narzędzia: mapę drogi uczestnika projektu klimatu dla kreatywności w organizacji, oraz kanwę modelu biznesowego do projektu budowania klimatu dla kreatywności w organizacji.
•    Jakie wyzwania w procesie zarządzania wiążą się z ignorowaniem emocji i dlaczego nie należy się, również w biznesie, od emocji odcinać. Jakie są społeczne funkcje emocji? W jaki sposób przekładają się one na proces budowania w organizacji zaangażowania.
Zachęcamy do zapoznania się z artykułami w dziale „Edukacja i Rozwój”, z których dowiedzą się Państwo m.in. dlaczego firma powinna być obecna w social mediach oraz w jaki sposób mieć kontrolę nad tym, jak prezentuje się w sieci, tak aby było to zgodne z założeniami strategii komunikacyjnej firmy oraz jak radzić sobie z kryzysami wynikającymi z niewłaściwego kształtowania komunikatów. Piszemy też o plusach i minusach zaimplementowania w organizacji będącej w trakcie zmian organizacyjnych Programów Dobrowolnych Odejść, a także jakie wyzwania wiążą się z zarządzaniem oddelegowaniem pracowników i na co zwrócić w tych procesach szczególną uwagę.
W dziale „Prawo” prezentujemy jak obliczyć wynagrodzenie pracownika, który w tym samym dniu przepracował „kawałek dnia”, a jednocześnie miał na ten dzień zwolnienie lekarskie. Przedstawiamy poradnik i przykłady czterech wariantów takiego rozliczenia. Piszemy również, czy pracodawca musi obligatoryjnie korzystać ze wzoru skierowania na badania lekarskie określonego w rozporządzeniu dotyczącym przeprowadzania badań lekarskich pracowników? Czytelnicy poznają również odpowiedzi na pojawiające się na co dzień w obszarze stosowania przepisów prawa pracy pytania.
W dziale „Nowości” znajdą zaś Państwo wybrane przez redakcję najciekawsze pozycje książkowe z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi i rozwoju, które ukazały się ostatnio na rynku oraz krótką ich recenzję.
W czerwcowym numerze prezentujemy też ciekawe artykuły w kwartalniku – „Rynek Konferencji i Szkoleń” przedstawiające wyzwania związane z zarządzaniem wiekiem, skuteczne sposoby rozwoju menedżerów oraz aspekty jakie warto wziąć pod uwagę decydując się na wdrożenie w organizacji programu dla talentów.

Zapraszam na stronę Personelu Plus: www.czasopisma.abc.com.pl/pplus
oraz do zapoznania się ze spisem treści!

Personel Plus można nabyć w salonach Empik, kioskach Ruchu oraz na stronie www.profinfo.pl/hr-kadry/wynagrodzenia/p,personel-plus-hrm-szkolenia-rekrutacja-prenumerata-2012,39349.html#40152321

Spis Treści:

Dział: Temat numeru

Silna, solidna i delikatna

Komunikacja i dialog w organizacji to dla efektywnej działalności firmy zagadnienia kluczowe w dzisiejszych warunkach rynkowych. Rzeczywistość na tyle skutecznie potwierdziła wartość działań i realizacji strategii w tym obszarze, że z pełnym przekonaniem należy stwierdzić, iż od staranności w szeroko rozumianym obszarze komunikacji nie ma już odwrotu.

Między tradycją a nowoczesnością
Strategiczne podejście do komunikacji w firmach to wyznacznik jej efektywności. Przepływ zasobów wiedzy i informacji wśród pracowników organizacji powinien być zorientowany na realizację konkretnych celów, budowanie pożądanych zachowań oraz mierzyć efekty pracy.

Złoty środek – transparentność
Komunikacja. Wewnętrzna, zewnętrzna, „bottom up” i kaskadowana z góry na dół. Przekazywanie informacji pozytywnych oraz negatywnych. Chwalenie i zwracanie uwagi pracownikowi. Komunikacja jest wszędzie. Czy istnieje złota recepta na motywującą komunikację?

Socjometryczny szpieg
Naukowcy z prestiżowego Massachusetts Institute of Technology opracowali nowoczesny gadżet, który zmienia analizę sieci społecznych oraz wzorów komunikacji w organizacjach. Wisiorek socjometryczny, bo tak nazywa się to urządzenie, daje jednak także wiele innych możliwości.

Różnorodność kanałów komunikacyjnych

Komunikację wewnętrzną w zakładach pracy można pojmować bardzo szeroko, uznając, że przejawia się ona nie tylko w komunikatach pisanych lub werbalnych, lecz także w postawach i zachowaniach, po stronie osób reprezentujących zarówno pracodawcę, jak i pracowników.

Klucz do sprawnego działania firmy

Czym jest komunikacja i jakie są jej cechy oraz rodzaje? Co jest jej podstawowym zadaniem w biznesie? Jak radzić sobie z barierami komunikacji? Czy komunikacja faktycznie stanowi klucz do sukcesu organizacji?

Dział: Ludzie i Wydarzenia

Coraz więcej ludzi z pasją do HR-u

Współczesny menedżer personalny to zarówno partner biznesowy zarządu, jak i kreator zmian, mający umiejętność mediacji i facylitacji zachodzących w organizacji procesów. Uczestnicy konkursu to ludzie, którzy podchodzą do swej pracy w sposób naprawdę twórczy
– tymi słowami przewodnicząca jury, dr Małgorzata Sidor-Rządkowska podsumowała VII już edycję konkursu Top HR Manager.

Konferencja ambitnych innowacji
Jakie są najnowsze osiągnięcia i trendy w obszarze technologii na potrzeby HR? Jak nowocześnie zarządzać wiedzą? Czy zarządzanie talentami w firmie może być proste, kompletne i społecznościowe?

Szczęśliwa siódemka
Czy istnieje przepis na zdobycie tytułu Top HR Managera? Szczypta pasji, odrobina „pozytywnego zwariowania na punkcie HR-u”, nastawienie na ludzi, przychylny zarząd, a przede wszystkim proklienckie nastawienie – to receptura Agnieszki Jakubczyk-Latała.

Znamy już najlepsze agencje rekrutacyjne w Polsce
Doskonała okazja do wymiany doświadczeń z obszaru rekrutacji i HR – tymi słowami można podsumować szóstą edycję Wieczoru Rekrutera, która odbyła się 23 kwietnia w Warszawie. Podczas tegorocznej edycji wręczono także – już po raz drugi – Nagrody Rekrutera, dla najlepszych agencji rekrutacyjnych, zatrudnienia i doradztwa personalnego w Polsce.

Dział: Raport

Kształtuj, nie kupuj,
czyli motywacja pozapłacowa

Prawdą jest, że dobra polityka płacowa to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi wykorzystywanych do motywowania. Bez wsparcia jednak innych motywatorów może się okazać mało skuteczna.

Dział: HRM

Innowacja inspirowana potrzebami klientów

Decydując się na wdrażanie innowacji inspirowanej potrzebami
klientów (user-driven innovation – UDI), można wykorzystać kilka
prostych narzędzi, które pomogą w procesie dotarcia do rzeczywistych
potrzeb i oczekiwań odbiorców. Warto zwrócić uwagę na fakt,
że w procesie UDI mówimy o odkrywaniu potrzeb, a nie o ich
badaniu.

Emocje w firmie
– wyzwania w procesie zarządzania 

Czy odcinając się od emocji, nie pozbawiamy się dostępu do istotnych informacji o sobie i otaczającym nas świecie? Co rzeczywiście wiemy o emocjach? Czy i jak stany emocjonalne wpływają na nasze życie
– intymne, towarzyskie, zawodowe? Jakie mechanizmy leżą
u podłoża zjawiska rozprzestrzeniania się emocji w diadzie, grupie, w organizacji?

Dział: Edukacja i rozwój

Profile rekrutacyjne firm w social mediach
– moda czy konieczność? 

Czy firma świadcząca profesjonalne usługi doradcze powinna być obecna w social media? To źle zadane pytanie. Każda firma tam już jest. Natomiast każda profesjonalna firma dbająca o swój wizerunek powinna mieć kontrolę nad tym, jak prezentuje się w sieci, tak aby było to zgodne z założeniami strategii komunikacyjnej firmy.

Prawo

Praca i zwolnienie lekarskie w tym samym dniu – poradnik na przykładach 

Wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną. Za czas niewykonywania pracy zatrudniony zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią. Jak ustalić wynagrodzenie pracownika, gdy czas przepracowany objęty jest jednocześnie zwolnieniem lekarskim?

Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych - pytania i odpowiedzi

Kwartalnik “Rynek konferencji i szkoleń”

X, Y, C – pokoleniowa równowaga
w środowisku pracy

Obecnie w Polsce na rynku pracy najsilniej reprezentowane są pokolenie X, czyli urodzeni pod koniec lat 60. i w latach 70. XX w., oraz pokolenie Y, czyli osoby urodzone pod koniec lat 70. i w latach 80. XX w. Powszechnie uważa się, że pokolenie Y zaburza stabilność zatrudnienia w firmach. To przekonanie pojawia się zwykle, gdy trzymamy się utrwalonego obrazu świata i pomijamy jego naturalną zmienność, także pokoleniową.

Skuteczne ścieżki rozwojowe
Rozwój kadry menedżerskiej – to inwestycja, co do której mało kto wyraża już wątpliwości. Jednak zaplanowanie rozwoju, tak aby była to inwestycja efektywna, nie jest już tak oczywistą sprawą. Jak najlepiej wykorzystać budżet na ten cel? Jak odróżnić chwilową modę od sensownej koncepcji? Jak zaplanować rozwój menedżerów, tak aby przyniósł korzyści zarówno dla nich, jak i dla organizacji?

Program zarządzania talentami
– rozsądek czy moda?

Wiele firm deklaruje, że zarządza talentami, a jeszcze więcej jest zainteresowanych wdrożeniem takiego programu. Zarządzanie talentami po prostu stało się modne. Jednak podjęcie decyzji o rozpoczęciu programu w firmie jest ważnym wyborem, mającym wiele implikacji po stronie zarządzania zasobami ludzkimi. Dlatego postanowienie wdrożenia programu talentowego nie powinno być podyktowane trendem w środowisku HRM, lecz gruntownie przemyślanym działaniem.