Jak aktywować konto na PUE ZUS, które utworzył ZUS? Z informacji opublikowanej na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, że aby móc się zalogować na swoje konto płatnika na PUE ZUS, trzeba uzyskać dane do logowania – login PUE oraz jednorazowe hasło. Taką informację można uzyskać podczas wizy­ty w placówce ZUS lub podczas e-wizyty (po potwierdzeniu swojej tożsamości). Następnie trzeba się zalogować do PUE ZUS, uzupełnić brakujące dane i ustawić nowe hasło.

Zakład przypomina,  że płatnik składek - osoba prawna lub jed­nostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej - musi działać przez ustawowych lub statutowych przedstawicieli, ewentualnie udzielić pełnomocnictwa osobie fizycznej, np. swojemu pracownikowi albo pracownikowi biura rachunkowego. Aby upoważnić taką oso­bę do profilu płatnika na PUE ZUS, trzeba dla niej złożyć pełnomocnictwo w ZUS. Najlepiej skorzystać z gotowego formularza PEL. Osoba upoważniona powinna mieć wcześniej założo­ne swoje konto na PUE ZUS.

Czytaj również: ZUS: Płatnicy mają posiadać PUE ZUS, ale mali nadal mogą przekazywać dokumenty papierowe>>
Sprawdź w LEX: Czy jest możliwe usunięcie adresu zameldowania pracownika w PUE ZUS? >>>

Konto na PUE ZUS dla płatników składek, którzy rozpoczęli działalność w 2023 r.

Osoba, która stanie się płatnikiem składek po 1 stycznia 2023 r., powinna samodzielnie zarejestrować swoje konto na PUE ZUS lub kogoś do niego upoważnić. Jeśli płatnik składek w ciągu 14 dni od daty powstania obowiązku opłacanie składek nie założy samodzielnie konta na PUE ZUS ani nikogo nie upoważni, ZUS - zgodnie z przepisami - zrobi to za niego. W takim przypadku trzeba dokończyć proces rejestracji – na zasadach opisanych w części: Jak aktywować konto na PUE ZUS, które utworzył ZUS.

 


Jak samodzielnie założyć profil na PUE ZUS

Profil na PUE ZUS zakładany jest zawsze dla osoby fizycznej. Płatnik składek – osoba fizyczna może założyć profil dla siebie lub udzielić pełnomocnictwa innej osobie (np. księgowej lub pracownikowi biura rachunkowego). Przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność jako osoba fizyczna, system automatycznie przypisze rolę płatnik do konta PUE ZUS, gdy dane w zakładanym profilu będą takie same jak te, które były podane w zgłoszeniu płatnika składek (np. NIP, PESEL).

Płatnik składek – osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej musi działać przez ustawowych lub statutowych przedstawicieli, ewentualnie udzielić pełnomocnictwa osobie fizycznej, np. swojemu pracownikowi lub pracownikowi biura rachunkowego.

Sprawdź w LEX: Jak prawidłowo rozwiązać umowę o pracę, jeśli pracownik nie odebrał pisma o rozwiązaniu umowy w trybie dyscyplinarnym, a na ZUS PUE pojawiło się zwolnienie lekarskie? >>

Aby samodzielnie założyć profil na PUE ZUS trzeba:

  1. Wejść na stronę www.zus.pl i kliknąć przycisk [Zarejestruj w PUE] (na górze strony).
  2. Wybrać, dla kogo zakładany jest profil – do wyboru jest rejestracja: [Dla Ciebie], [Dla przedsiębiorców] oraz [Dla firm]. Formularz rejestracyjny nieznacznie różni się w zależności od dokonanego wyboru. Po wybraniu rejestracji [Dla przedsiębiorców], poza danymi osobowymi, trzeba wpisać NIP.
  3. Wybrać sposób rejestracji: - za pomocą metod z portalu login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna), - za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego, - za pomocą bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS (lista banków, z którymi współpracujemy), - za pomocą formularza rejestracji.
  4. Przy rejestracji za pomocą login.gov, kwalifikowanego podpisu elektronicznego i bankowości elektronicznej, część danych w formularzu rejestracji wypełnia się automatycznie. Metody te pozwalają również na potwierdzenie tożsamości, dlatego skorzystanie z nich nie wymaga wizyty w ZUS.
  5. Przy rejestracji za pomocą formularza rejestracji (przycisk [DO REJESTRACJI]), trzeba wypełnić wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu 7 dni od rejestracji trzeba też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Na wizycie trzeba mieć ze sobą dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.

 


Jak płatnik - osoba fizyczna - może upoważnić inną osobę do swojego profilu płatnika na PUE ZUS

Aby upoważnić inną osobę do swojego profilu płatnika na PUE ZUS, trzeba dla niej złożyć pełnomocnictwo w ZUS. Można przekazać je w formie elektronicznej – przez PUE ZUS na odpowiednim formularzu (PEL) lub w formie papierowej do placówki ZUS (pocztą lub osobiście) - najlepiej skorzystać z gotowego formularza PEL.

Na formularzu – w sekcji Zakres pełnomocnictwa - trzeba zaznaczyć pole „do załatwiania spraw za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS)” oraz wpisać datę, od której osoba upoważniona ma mieć dostęp do profilu płatnika na PUE ZUS. Można też podać datę końca nadanego upoważnienia. Następnie należy zaznaczyć, że pełnomocnictwo jest udzielane do roli płatnik składek.

Pełnomocnictwo składane elektronicznie można podpisać: profilem PUE, profilem zaufanym (PZ ePUAP), podpisem osobistym (e-dowodem) lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Czytaj również: ZUS dumny z PUE, ale informacja o kosztach informatyzacji tajna

Jak płatnik - osoba prawna - może upoważnić inną osobę do profilu płatnika na PUE ZUS

Aby upoważnić inną osobę do profilu płatnika na PUE ZUS, trzeba dla niej złożyć pełnomocnictwo w ZUS. Można przekazać je w formie elektronicznej – przez PUE ZUS na odpowiednim formularzu (PEL) lub w formie papierowej do placówki ZUS (pocztą lub osobiście) - najlepiej skorzystać z gotowego formularza PEL.

Na formularzu – w sekcji Zakres pełnomocnictwa - trzeba zaznaczyć pole „do załatwiania spraw za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS)” oraz wpisać datę, od której osoba upoważniona ma mieć dostęp do profilu płatnika na PUE ZUS. Można też podać datę końca nadanego upoważnienia. Następnie należy zaznaczyć, że pełnomocnictwo jest udzielane do roli płatnik składek.

Jeśli płatnikiem składek jest spółka, która ma wielu przedstawicieli, którzy zgodnie z KRS wspólnie muszą udzielać pełnomocnictwa, to do formularza PEL należy dołączyć  załącznik PEL-Z. Załącznik musi być  podpisany przez wszystkich przedstawicieli. Pełnomocnictwo składane elektronicznie można podpisać: profilem PUE, profilem zaufanym (PZ ePUAP), podpisem osobistym (e-dowodem) lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.