Narzędzie, dostępne od 2022 r., jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny. - Aplikacja mZUS to nowoczesne i przyjazne rozwiązanie. Milion użytkowników to ważny próg i sygnał rosnącej cyfryzacji usług publicznych w Polsce - mówi Sławomir Wasielewski, członek zarządu ZUS nadzorujący obszar IT. I dodaje: - Dzięki aplikacji mZUS klienci, będąc w dowolnym miejscu, mogą złożyć wniosek, m.in. o świadczenie wychowawcze 800+. Wygodnie zarezerwują także e-wizytę, czyli wideorozmowę z pracownikiem ZUS, lub połączą się z infolinią.
Co więcej, jak twierdzi wiceprezes ZUS, w aplikacji można też samodzielnie utworzyć elektroniczne zaświadczenie z danymi z ZUS, np. o wysokości podstawy wymiaru składek, i przekazać je instytucji, która tego oczekuje np. bankowi. Takie zaświadczenie jest opatrzone kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ZUS.
Czytaj również: Ponad 800 tys. użytkowników aplikacji mobilnej mZUS - ZUS wprowadza nowe udogodnienia >>
Jak korzystać z aplikacji
Z aplikacji można korzystać na urządzeniach mobilnych z systemami operacyjnymi Android i iOS. Wystarczy pobrać ją ze sklepu Google Play lub App Store. Aby aktywować aplikację mobilną, trzeba ją powiązać ze swoim kontem na Platformie Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS.
W mZUS użytkownicy mogą:
- składać wnioski o świadczenia: wychowawcze (800+), Dobry Start czy z programu Aktywny Rodzic,
- umawiać e-wizyty i wykonywać uwierzytelnione połączenia z Centrum Kontaktu Klientów ZUS – aplikacja sama wybierze numer, jeśli klient wyrazi zgodę,
- korzystać z kalkulatora emerytalnego do wyliczenia prognozowanej wysokości przyszłej emerytury,
- sprawdzać rodzaj pobieranych świadczeń emerytalnych i rentowych z ostatniego roku,
- przeglądać zaświadczenia lekarskie (ZLA) wystawione w ciągu ostatnich 12 miesięcy,
- weryfikować pobrane zasiłki z ostatnich 6 miesięcy,
- kontrolować dane dotyczące ubezpieczeń, składek, kapitału początkowego oraz stanu konta w ZUS, a także zgłoszeń członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego,
- umawiać wizyty w wybranych placówkach ZUS w dogodnym terminie,
- wysyłać wiadomości do ZUS i odczytywać odpowiedzi.
W najbliższych miesiącach ZUS planuje rozszerzenie aplikacji mZUS o kolejne ważne dla klientów rozwiązania. Rozwój aplikacji jest dowodem na to, że klienci coraz chętniej korzystają z usług mobilnych.
Czytaj też w LEX:
Zmiany w prawie pracy w 2026 r. >
Zasady sporządzania i korygowania dokumentów zgłoszeniowych do ZUS >
Ustalanie stażu pracy - zmiana Kodeksu pracy >
Jawność wynagrodzeń w rekrutacji - zmiana kodeksu pracy od 24.12.2025 r. >









