Odpowiedź: zwrócony wskutek reklamacji towar nie musi już być ujmowany w remanencie.
Uzasadnienie: towar, którego zwrócony sprzedawcy na zasadzie rękojmi nie powinien zostać ujęty w remanencie nie jest bowiem towarem znajdującym się poza zakładem podatnika, ale do podatnika należącym (§ 28 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).
Rozumiem, że reklamacja stanowi w istocie odstąpienie od umowy sprzedaży towaru z uwagi na jego wady i podatnik będzie dochodził zwrotu zapłaconej ceny.
Zasadą jest bowiem, że jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić, za wyjątkiem sytuacji, gdy sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie (art. 560 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) - dalej k.c. Odstąpienie skutkuje tym, że strony zobowiązane są zwrócić sobie wszystko, co otrzymały na mocy umowy (art. 494 k.c.). Wysłanie towaru do reklamacji w tym trybie stanowi zatem nie tylko wydanie rzeczy z zakładu podatnika, ale utratę jej własności i posiadania. Zatem odstąpienie od umowy wskutek reklamacji jest skuteczne, a sprzedawca powinien zakwestionować je przed sądem bądź uznać i zwrócić cenę. Zwrócony towar nie stanowi już, wskutek odstąpienia, własności podatnika, ale wrócił do sprzedającego.