TSUE w wyroku z 7 września 2023 r. stwierdził, że Polska naruszyła obowiązki wynikające m.in. z dyrektywy 2014/24 w sprawie zamówień publicznych. Przepisy unijne wymagają od instytucji zamawiających udzielania zamówień publicznych powyżej określonego progu z zachowaniem zasady równego traktowania i niedyskryminacji, przy pełnym poszanowaniu zasad przejrzystości.
Zamówienia dla PWPW
Tymczasem polski ustawodawca wprowadził wyłączenia, które nie są przewidziane w prawie UE. Trybu przetargowego nie stosuje się m.in. do wytwarzania większości dokumentów publicznych, znaków akcyzy, znaków legalizacyjnych, nalepek kontrolnych, kart do głosowania czy znaków holograficznych. Tego typu usługi wykonuje Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW).
– Trybunał stwierdził, że Polska dodała do krajowego prawa zamówień publicznych wyłączenia, które nie są zgodne z przepisami UE, i w związku z tym nie dokonała prawidłowej transpozycji unijnych dyrektyw – czytamy w komunikacie KE.
Komisja skierowała wezwanie do usunięcia uchybienia na podstawie art. 260 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Polska ma dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i usunięcie nieprawidłowości.
– W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi komisja może podjąć decyzję o ponownym skierowaniu sprawy przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z wnioskiem o nałożenie sankcji finansowych – zapowiada KE.
>> Czytaj także: Deregulacja postępuje, a duże projekty leżą. Opóźnienia fatalne dla biznesu
Inne opóźniania we wdrażaniu prawa UE
Komisja ma również zastrzeżenia co do tempa wdrażania innych przepisów unijnych. W ostatnim komunikacie poinformowała, że wzywa Polskę do:
- usunięcia uchybienia dotyczącego dostosowania przepisów krajowych do dyrektywy w sprawie składowania odpadów;
- prawidłowej transpozycji przepisów dyrektywy w sprawie broni palnej;
- pełnej transpozycji przepisów dyrektywy w sprawie odporności podmiotów krytycznych;
- transpozycji zmian do czwartej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz zakończenia wdrażania innych środków wprowadzonych przez rozporządzenie w sprawie transferu środków pieniężnych;
- zakończenia transpozycji dyrektywy w sprawie niektórych aspektów minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.












