Pytanie:
Z jaka stawką VAT należy fakturować odsprzedaż przemiału (regranulatu) z tworzyw sztucznych (polistyren)?
Kiedy należy opodatkować ww. sprzedaż w kraju ze stawką 23%, a kiedy jak odpady z tworzyw sztucznych w procedurze odwrotnego obciążenia?
Czy dla odpowiedzi ma znaczenie, czy są to odpady z własnej produkcji (np. zlepy poprodukcyjne/przemiał), czy surowce produkcyjne nabyte w celu dalszej odsprzedaży?
Czy nabyty z UE regranulat lub przemiał z tworzyw sztucznych stanowiący pełnowartościowy surowiec produkcyjny w przypadku sprzedaży nadwyżek materiałów opodatkowujemy podstawową stawką VAT 23%?
Czy ma znaczenie to, że np. polski dostawca wystawia nam fakturę z 23% VAT na zakup przemiału?

 

Proszę o ewentualne interpretacje urzędów skarbowych w tym zakresie. Jak potraktować sprzedaż materiałów:
a) folia do pakowania
b) etykiety.
Materiały nie mogą być wykorzystane do produkcji ze względu na błędy w nadruku, błędne oznaczenia, zły rozmiar itp.

Odpowiedź:
O ile dobrze rozumiem, to zarówno Wasze odpady produkcyjne, jak i surowce produkcyjne, mające charakter surowców wtórnych przez Was sprzedawane, powinny być opodatkowane w procedurze odwróconego poboru.
Wadliwe etykiety mogą być potraktowane jako odpady, względnie surowce wtórne, z papieru, czy też tektury. W związku z tym ich sprzedaż podlegałaby – od 1 października 2013 r. – opodatkowaniu w procedurze odwrotnego obciążenia.
To zależy, czy folia jest sprzedawana jako folia (do opakowania), czy jako odpad (folia zużyta).

Uzasadnienie:
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) – dalej u.p.t.u., podatnikiem jest podmiot nabywający towary wymienione w załączniku nr 11 do u.p.t.u., jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik prowadzący działalność gospodarczą niekorzystający ze zwolnienia podmiotowego od VAT, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u. (dla towarów używanych).
Do transakcji sprzedaży różnego rodzaju towarów (wymienionych w załączniku nr 11 do u.p.t.u.) zastosowanie ma reguła, że podatek należny od tej dostawy jest rozliczany przez nabywcę, pod pewnymi warunkami:
- dokonującym dostawy jest podatnik VAT czynny;
- sprzedawany towar nie jest objęty zwolnieniem dla dostawy towarów używanych (przy nabyciu towarów będących złomem nie było prawa do odliczenia lub podatnik używał tych towarów krócej niż 6 miesięcy);
- towar jest wymieniony w załączniku nr 11 do u.p.t.u.
W praktyce, w przypadku obrotu między przedsiębiorcami, o zastosowaniu (bądź nie) procedury odwróconego poboru decyduje to, czy towar jest wymieniony w załączniku nr 11 do u.p.t.u., czy też nie.
Załącznik ten zaś "PKWiU stoi". W kontekście sytuacji opisanej w pytaniu zauważyć należy, że w załączniku nr 11 do u.p.t.u. wymienia się m.in.:
- odpady z tworzyw sztucznych (PKWiU 38.11.55.0);
- surowce wtórne z tworzyw sztucznych (PKWiU 38.32.33.0).
Myślę, że wątpliwości nie powinna budzić sytuacja sprzedaży "odpadów z własnej produkcji". Wtedy to bowiem – tak przynajmniej myślę (choć nie mam wiedzy z zakresu materiałoznawstwa) – mamy do czynienia ze sprzedażą odpadów z tworzyw sztucznych (PKWiU 38.11.55.0). Możecie zatem w ten sposób wystawić fakturę i dokonać sprzedaży ze "stawką NP" (w procedurze odwrotnego obciążenia).
Co do sprzedaży regranulatu, bądź przemiału z tworzyw sztucznych – o ile rozumiem, to przemiał na pewno jest surowcem wtórnym. Nie wiem, czy regranulat również (ale podejrzewam, że tak). Są to więc surowce wtórne z tworzyw sztucznych (PKWiU 38.32.33.0).
To, że polski dostawca wystawia Wam fakturę ze stawką 23% na zakup przez Was "przemiału", może mieć znaczenie o tyle, że, jeśli nie posługuje się na tej fakturze żadnym PKWiU, to wówczas organ podatkowy (w razie ewentualnej kontroli) może ustalić, że ów przemiał w istocie klasyfikuje się do "surowców wtórnych z tworzyw sztucznych", a zatem jego sprzedaż powinna być opodatkowana w procedurze odwróconego poboru. Jeśli tak – to nie macie Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego z jego faktury VAT (zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 7 u.p.t.u.), a i powinniście na podstawie jego faktury dokonywać samonaliczenia VAT (zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 pkt u.p.t.u.).
W interpretacji z dnia 14 września 2011 r., ITPP1/443-848a/11/TS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, że dostawa granulatu z tworzyw sztucznych – klasyfikowanego jako odpady z tworzyw sztucznych (PKWiU 38.11.55.0) – podlega procedurze odwrotnego obciążenia.
Od dnia 1 października 2013 r. systemem odwrotnego obciążenia objęto także:
- odpady z papieru i tektury (PKWiU 38.11.52.0);
- surowce wtórne z papieru i tektury (PKWiU 38.32.32.0);
Wadliwe etykiety mogą być moim zdaniem potraktowane jako odpady, względnie surowce wtórne, z papieru, czy też tektury. W związku z tym ich sprzedaż podlegałaby – od 1 października 2013 r. – opodatkowaniu w procedurze odwrotnego obciążenia.
Folia do pakowania jest produktem z tworzywa sztucznego. Nie występuje ona jednakże (jak rozumiem) w obrocie jako
- odpad z tworzyw sztucznych (PKWiU 38.11.55.0);
- surowiec wtórny z tworzyw sztucznych (PKWiU 38.32.33.0).
Jeśli chodzi o sprzedaż folii jako folii (materiału do pakowania), to nie będzie ona podlegała odwrotnemu obciążeniu. Jeśli natomiast sprzedawana jest folia zużyta (zerwana z produktu, który opakowywała), to wówczas mamy do czynienia ze sprzedażą surowca wtórnego. Sprzedaż ta podlegałaby opodatkowaniu w procedurze odwrotnego obciążenia.
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 27 lipca 2012 r., ILPP2/443-472/12-2/MR uznał, że sprzedaż zużytej folii opakowaniowej podlega opodatkowaniu w procedurze odwróconego obciążenia.
[Uwaga! Odpowiedź na to pytanie jest już nieaktualna od 1 I 2014 r.]