Jak poinformowała we wtorek w komunikacie rzeczniczka prasowa Stoczni Gdańsk SA Aldona Dybuk, podpisany na początku kwietnia kontrakt "jest początkiem długoterminowej umowy o współpracy podpisanej pomiędzy Vestas a GSG Towers".

Cytowany w komunikacie wiceprezes GSG Towers Thomas Gaardbo tłumaczył, że podstawą podpisania kontraktu było "wstępne oszacowanie zdolności gdańskiej spółki, przeprowadzone przez Vestas". "To jest dopiero początek naszej współpracy; istnieją daleko zaawansowane plany rozwoju, które mają być realizowane wspólnie ze specjalistami z firmy Vestas (...), co umożliwi nam podjęcie dalszych kroków na rzecz rozwoju GSG Towers jako wiodącego producenta konstrukcji wieżowych dla branży energetyki wiatrowej w Europie" - dodał.

Kontrakt pomiędzy GSG Towers a duńskim producentem turbin wiatrowych zakłada produkcję 35 w pełni wyposażonych wież wiatrowych, o długości 94 m i szerokości 4,3 m w podstawie. Każda z nich ważyć będzie ok. 200 ton. Gotowe konstrukcje bezpośrednio ze stoczniowego nabrzeża mają być przetransportowane drogą morską do portu na Ukrainie.

Spółka poinformowała, że realizacja kontraktu rozpocznie się w przyszłym miesiącu, na nowej linii technologicznej do budowy wież w hali K1 Stoczni Gdańsk.

Wieże wyprodukowane na terenie Stoczni Gdańsk będą częścią farmy wiatrowej o mocy 105 MW, gdzie każda z wież osiągnie moc 3 MW. Farma zostanie zbudowana na Ukrainie w regionie Zaporozhye, na południowo-wschodnim wybrzeżu Dniepru.

Utworzona w 2009 r. spółka GSG Towers zajmuje się produkcją i sprzedażą wież wiatrowych na terenie Stoczni Gdańsk. Razem ze Stocznią należy do jednej grupy kapitałowej – Gdańsk Shipyard Group. Dotychczas GSG Towers realizowała zamówienia dla czołowych producentów turbin wiatrowych, m.in. Nordex i Siemens.

Zgodnie z planem restrukturyzacji zaakceptowanym przez Komisję Europejską w 2009 roku, działalność Stoczni Gdańsk SA ma być oparta na trzech rodzajach produkcji: stoczniowej, budowie dużych konstrukcji stalowych oraz wież dla elektrowni wiatrowych.

Zakład należy do dwóch akcjonariuszy: spółki Gdańsk Shipyard Group (75 proc.) i Agencji Rozwoju Przemysłu SA (25 proc.). Gdańsk Shipyard Group jest spółką kontrolowaną przez większościowego ukraińskiego udziałowca ISD Polska, który kupił udziały w stoczni pod koniec 2007 roku.