Zgłoszenie budowy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pr. bud., nie powoduje wszczęcia postępowania administracyjnego. Postępowaniem administracyjnym prowadzonym przez organ architektoniczno-budowlany po dokonaniu zgłoszenia budowy jest dopiero postępowanie w sprawie sprzeciwu będącego decyzją administracyjną wydawaną z urzędu i to tylko wówczas, gdy organ dojdzie do przekonania, że zachodzą ustawowe przesłanki do wydania takiej decyzji.

Tak orzekł WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 23 października 2015 r., sygn. akt II SA/Gl 568/15.

Dyrektor Generalny "A" spółka jawna zgłosiła Staroście zamiar wymiany tablic informacyjno-dojazdowych w pasie drogi dojazdowej do salonu. Zgłoszenie nie zawierało wymaganych elementów, więc organ wezwał do jego uzupełnienia m.in. o oświadczenie o dysponowaniu nieruchomościami na cele budowlane i oznaczenie terminu rozpoczęcia robót.

Jako iż inwestor nie wypełnił obowiązku w terminie, Starosta wyraził sprzeciw w sprawie zgłoszenia robót budowlanych. Pełnomocnik spółki odwołując się od decyzji zarzucił Staroście naruszenie art. 64 § 2 i art. 32 kpa poprzez wydanie rozstrzygnięcia w sytuacji, gdy dokonane zgłoszenie zamiaru wykonania robót budowlanych było nieprawidłowe. Osoba, która dokonała zgłoszenia, nie przedstawiła bowiem pełnomocnictwa do reprezentowania spółki.

Organ wezwał składającą M. P. - S. o wykazanie swojego prawa występowania w sprawie, ale Spółka uchyliła się od odpowiedzi, czy osoba ta jest uprawniona do jej reprezentowania. Zatem w świetle art. 64 § 2 Starosta powinien wezwać stronę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni i ewentualnie pozostawić podanie bez rozpoznania. Wojewoda utrzymał jednak zaskarżoną decyzję w mocy, a pełnomocnik "A" skierował sprawę do Sądu.

WSA w Gliwicach nie przychylił się do argumentów skarżącej "A". Wskazał, że procedura zgłoszenia określona w art. 30 pr. bud. ma charakter szczególny i nie stosuje się tu wszystkich przepisów kpa. Zdaniem Sądu, argumentacja inwestora nie przystaje do szczególnego trybu postępowania w sprawie zgłoszenia robót budowlanych.

Gdyby organ wezwał inwestora do wykazania prawa reprezentacji i podjął ze Spółką korespondencję dotyczącą ustalenia właściwej reprezentacji oraz pozostałych kwestii niewyjaśnionych w zgłoszeniu, straciłby możliwość wyrażenia sprzeciwu wobec zgłoszenia, ze względu na upływ 30-dniowego terminu, a spółka mogłaby przystąpić do realizacji robót, na które nie było zgody organu. Mając powyższe na uwadze Sąd oddalił skargę.

Sygnatura akt: II SA/Gl 568/15

Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl, stan z dnia 18 marca 2016 r.