Starosta wydał decyzję wywłaszczającą małżeństwo z ich nieruchomości na rzecz gminy. Wywłaszczone grunty miały zostać przeznaczone na rozbudowę istniejącego cmentarza komunalnego.


Właściciele nieruchomości odwołali się od decyzji i wystąpili z wnioskiem o przyznanie im nieruchomości zamiennej.


Organ nie zaakceptował jednak oczekiwań finansowych strony.


Właściciele działki poskarżyli się do sądu administracyjnego. Ich zdaniem bowiem nie dopełniono obowiązku przeprowadzenia rokowań o nabycie w drodze umowy nieruchomości zamiennej.


WSA uznał skargę za niezasadną.


Sąd przypomniał, iż brak jest ustawowej definicji rokowań oraz wymagań jakie rokowania te miałyby spełniać.


Przyjmuje się jednak, że obowiązek prowadzenia rokowań zostaje spełniony przez złożenie właścicielowi nieruchomości oświadczenia woli w rozumieniu prawa cywilnego o charakterze zaproszenia do prowadzenia rokowań w sprawie zawarcia stosownej umowy, w którym zostają określone warunki nabycia własności nieruchomości.

Stosownie do ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2014r., poz. 518 ze zm.) w ramach odszkodowania właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu wywłaszczonej nieruchomości może być przyznana, za jego zgodą, odpowiednia nieruchomość zamienna.

Oznacza to, że przyznanie nieruchomości zamiennej stanowi jedynie przewidzianą w prawie możliwość.



Skorzystanie z niej nie jest jednak obowiązkiem organu administracji publicznej. Orzekający o odszkodowaniu organ administracji publicznej może nieruchomość taką zaoferować, bądź też takiej propozycji może nie złożyć – wyjaśnił sąd.
 

Na podstawie:
Wyrok WSA w Kielcach z 19 marca 2015 r., sygn. akt II SA/Ke 70/15, nieprawomocny