Firmy rodzinne tworzą ponad 18 proc. całości PKB, a 25 proc. PKB wytwarzanego przez sektor przedsiębiorstw. Pracuje w nich 24 proc. zatrudnionych w całym sektorze przedsiębiorstw. Ponad 21 proc. wszystkich wydatków na inwestycje, to nakłady firm rodzinnych.
- Ponad 37 proc. firm funkcjonuje na rynku już ponad 20 lat. A to oznacza, że część z nich powstała jeszcze przed 1989 r. i skutecznie dostosowała się do gospodarki rynkowej. Ale w grupie tych ponad 20 -latków jest także wiele firm założonych zaraz po transformacji. To Ci, którzy pierwsi zauważyli szanse i, jak widać, skutecznie z nich skorzystali - mówi dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.
Firmy rodzinne częściej niż firmy nierodzinne zarejestrowane są w mniejszych miastach, a także na obszarach wiejskich. Wskazuje to na ich powiązanie z „miejscem urodzenia", lokalną społecznością. Ale wcale nie oznacza lokalności działania, bowiem wiele firm rodzinnych działa nie tylko na całym rynku krajowym, ale także zagranicą.
Z badań Lewiatana wynika, że ponad 80 proc. firm rodzinnych i nierodzinnych zdecydowanie preferuje prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o własne środki finansowe, chociaż wśród firm rodzinnych więcej jest takich, które bardziej przychylnie spoglądają na korzystanie z zewnętrznego finansowania.
Firmy rodzinne są nieco bardziej otwarte na wychodzenie poza działalność lokalną. Ale preferują produkowanie i sprzedaż dotychczasowych produktów/usług, a nie inwestowanie w innowacje produktowe.
Cykl spotkań pod hasłem „Wyzwania dla firmy rodzinnej 2016" organizują firmy Deloitte, ABC Czepczyński i Nowy Styl Group, pod patronatem Konfederacji Lewiatan. Ich celem jest integracja lokalnych środowisk firm rodzinnych. Znani przedsiębiorcy opowiadają swoje historie sukcesu i porażek, dzielą się doświadczeniami z prowadzenia biznesu.