– Sztuczna inteligencja dotknie około 200 tys. miejsc pracy w sektorze usługowym. Jest to branża, która w ostatnich dwóch dekadach powstała w Polsce od zera i cały czas się rozwija. Jednak sztuczna inteligencja będzie w stanie wiele miejsc pracy w tym sektorze zastąpić lub zmienić w taki sposób, że proste czynności wykonywane przez ludzi przejmą roboty. W zamian pojawią się natomiast miejsca pracy związane z budowaniem i udoskonalaniem takich maszyn – prognozuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.

Z tegorocznego raportu „Technology Vision 2017” przygotowanego przez firmę Accenture wynika, że technologia będzie w coraz większym stopniu zmieniać sposób pracy w centrach usług. Z danych branżowego stowarzyszenia ABSL, które zrzesza globalnych inwestorów, wynika, że w ubiegłym roku działało w Polsce prawie 940 centrów usług, które zatrudniały łącznie 212 tys. pracowników.
 
Prognozy mówią, że do 2020 roku zatrudnienie w branży nowoczesnych usług dla biznesu może znaleźć 300 tys. pracowników. Obok motoryzacji to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów. Powoli zaczyna mieć on problem z coraz większym niedoborem wykwalifikowanej kadry. Z raportu Accenture wynika, że rozwiązaniem tego problemu i szansą na szybszy rozwój branży może się okazać automatyzacja i wykorzystanie sztucznej inteligencji. Wdrożenie rozwiązań technologicznych opartych na sztucznej inteligencji może mieć pozytywny wpływ nie tylko na sektor usługowy, lecz także na całą polską gospodarkę – prognozują eksperci Accenture.
 
– Jest wiele sektorów gospodarki, które od wielu lat zmagają się ze spadającymi marżami i przychodami. Dotyczy to chociażby branży telekomunikacyjnej czy bankowej. One mają ogromny kapitał swoich lojalnych klientów, o których wiedzą bardzo dużo i są w stanie zaoferować im zupełnie nowe usługi – mówi Jacek Borek.
Zdaniem dyrektora zarządzającego Accenture Technology sztuczna inteligencja i rozwój technologii mogą w kolejnych dekadach poważnie zachwiać rynkiem pracy. Jednak korzyści z automatyzacji dorównują zagrożeniom. (...)