Odpowiedź: nie ma samochodów osobowych z homologacją ciężarową - samochód jest albo osobowy, albo ciężarowy. Zgodzę się jednak, że niektóre auta ciężarowe wyglądają niemal identycznie jak osobowe - różni je zazwyczaj kratka. Auta ciężarowe można amortyzować jednorazowo.

Uzasadnienie: zgodnie z art. 5a pkt 19a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f. - w brzmieniu obowiązującym w pierwszym kwartale 2014 r. - w okresie styczeń-marzec 2014 r. określenie samochód osobowy oznacza pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:

a) pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanego na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,
b) pojazdu samochodowego mającego więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u którego długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków,
c) pojazdu samochodowego, który ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków,
d) pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,
e) (7) pojazdu samochodowego będącego pojazdem specjalnym - jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, lub z innych dokumentów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, wynika, że jest to pojazd specjalny,
f) pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w lit. a-e, w którym liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:
– 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 425 kg,
– 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 493 kg,
– 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 500 kg;
Auto posiadane przez podatnika posiada homologację ciężarową i zapewne odpowiednią ładowność, wobec czego w momencie zakupu nie było autem osobowym.
Zgodnie z art. 22k ust. 7-13 u.p.d.o.f. podatnicy mogą dokonywać jednorazowej amortyzacji środków trwałych. Możliwość ta jest ograniczona kwotowo (50.000 euro) i nie dotyczy samochodów osobowych. Skoro jednak zakupiony pojazd nie jest osobowy, to - z zachowaniem limitu - jednorazowa amortyzacja jest w pełni dopuszczalna.