Ministerstwo Środowiska monitoruje proces wdrażania przez gminy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Z ankiet zebranych z 1814 gmin wynika, że 99% samorządów uchwaliło stawki opłat za odbiór śmieci od mieszkańców.

Od 1 lipca gminy muszą zapewnić mieszkańcom odbiór śmieci zgodnie z nowymi zasadami. Ponadto ustawa jasno nakazuje gminom organizację przetargów i wskazuje kary, także finansowe, za nieprzestrzeganie przepisów prawa. W interesie gminy jest sprawne przeprowadzanie przetargów, gdyż w sytuacji, gdy gmina nie zapewni 1 lipca odbioru śmieci od mieszkańców, ci mają prawo zamówić usługę ich wywozu na koszt gminy.

Wśród ankietowanych przez MOŚ gmin, 11% zakończyło wszystkie procedury przetargowe i wyłoniło wykonawcę, a 41% jest w trakcie procedur przetargowych. 49% nie prowadzi obecnie procedur przetargowych. Z informacji Ministerstwa Środowiska wynika także, że w dużej części gmin zwycięzcami przetargów są firmy lokalne.