Jednym z punktów Rady była reforma unijnego systemu pozwoleń na emisje CO2. Minister Szyszko, który uczestniczył w obradach, podkreślił, że Polska nie może poprzeć obecnego projektu dyrektywy w zakresie wzmocnienia sygnału cenowego przez zmianę w mechanizmie stabilności rynkowej.

„Konsekwencje takich działań powinny być poprzedzone poszerzoną debatą i analizą skutków, w szczególności budżetowych i gospodarczych. Polska sprzeciwia się jakimkolwiek interwencjom, które miałyby prowadzić do wymuszenia wzrostu cen uprawnień do emisji” – powiedział.

Podczas spotkania unijnych ministrów ds. środowiska prof. Szyszko zwrócił także uwagę, że zgodnie z unijnymi traktatami kształt systemu EU ETS powinien uwzględniać w dużym stopniu specyfikę poszczególnych państw członkowskich, w tym ich miks paliwowy, wewnętrzne okoliczności ekonomiczne i własne surowce.

„Skuteczna ochrona klimatu wymaga wspólnego globalnego wysiłku, jednak każde państwo powinno realizować dobrowolnie przyjęte zobowiązania. W szczególności nieakceptowalne jest wywieranie wpływu przez Unię Europejską na kształt miksu energetycznego poszczególnych państw członkowskich i wymaganie dekarbonizacji, bez uwzględnienia specyfiki, potencjału oraz dotychczasowych wysiłków redukcyjnych poszczególnych państw członkowskich” – dodał.

Minister Szyszko zaznaczył, że gwarantem bezpieczeństwa energetycznego Polski jest wykorzystanie własnych zasobów do produkcji energii.

Podczas posiedzenia Rady UE ds. Środowiska podkreślano, że Polska jest na etapie ostatecznego kształtowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi i dąży do takiego rozwoju gospodarki odpadami, aby stała się ona elementem gospodarki o obiegu zamkniętym, m.in. przez rozwijanie recyklingu. Zdaniem ministra Szyszko podejmowane działania na rzecz recyklingu spowodują w naturalny sposób obniżenie poziomu składowania odpadów.

Minister Szyszko podkreślił, iż Polska upatruje w gospodarce o obiegu zamkniętym szansę dla rozwoju terenów niezurbanizowanych.

Źródło: www.mos.gov.pl, stan z dnia 21 grudnia 2016 r.

Prawo Ochrony Środowiska
Artykuł pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami