Faktoring w liczbach

Z faktoringu w 2014 roku skorzystało ponad 6 tysięcy podmiotów. Polski, stosunkowo młody rynek faktoringu, ma dwukrotnie wyższy wskaźnik penetracji usługą faktoringową - mierzony procentowym udziałem w finansowaniu PKB - osiągnął w naszym kraju ponad 8% przy średniej światowej 4,5%. W prognozach na 2015 rok można ponownie przyjąć dwucyfrową dynamikę wzrostu w przedziale 12-18%, co pozwoli polskiemu rynkowi faktoringowemu przekroczyć średnią dla krajów UE, gdzie wskaźnik penetracji rynku  wynosi 9,5%*. Wciąż rosnąca popularność faktoringu, przekłada się na wzrost obrotów faktorów.
 
 
Większa dostępność dla MSP
Sama Pragma Faktoring - niezależna od banków instytucja finansowa pozyskała w minionym roku 140 nowych klientów instytucjonalnych. Zgodnie z danymi Polskiego Związku Faktorów spółka zajęła 6 miejsce pod względem dynamiki obrotów faktorów. Obserwowany wzrost to wynik dopasowania oferty do potrzeb sektora MSP oraz racjonalnego podejścia samych przedsiębiorców, którzy dostrzegają w faktoringu panaceum na zatory płatnicze oraz możliwość zmniejszenia portfela złych długów. Ponadto, dla tego sektora, faktoring wciąż pozostaje najłatwiej dostępnym źródłem kapitału obrotowego.
 
Trendy 2015
Z ważnych trendów, jakie obserwujemy na rynku krajowym utrzyma się oferowanie usługi faktoringowej coraz mniejszym klientom. Większość firm, z wyjątkiem specjalizujących się w obsłudze korporacji, systematycznie z roku na rok, obniża kryteria związane z oczekiwaniem minimalnego rocznego obrotu jaki klient musi zgłosić do finansowania poprzez faktoring. Instytucje finansowe obniżają też minimalny limit jaki może zaoferować firma faktoringowa, aby sfinansować obrót przedsiębiorstwa.
 
Ceny i informatyzacja
Firmy faktoringowe wchodząc w ten segment uczą się specyfiki rynku MSP, co skutkuje lepszym dopasowaniem rozwiązań do oczekiwań klienta i usprawnieniem zarządzania ryzykiem w obszarze wierzytelności MSP. Dostęp do usługi będzie coraz łatwiejszy dla mniejszych firm. Prawdopodobnie zwiększy się różnorodność oferowanych rozwiązań. Nie spodziewałbym się wielkich rewolucji produktowych. Będzie natomiast kontynuowany trend „elektronizacji” obiegu dokumentów i poszerzania narzędzi udostępnianych klientom w tym obszarze przez firmy faktoringowe.
 
Na co mogą liczyć eksporterzy?
2015 rok przyniesie na pewno ograniczenie ekspozycji w finansowaniu rynków wschodnich. Oznacza to, iż przedsiębiorcy mogą mieć utrudniony dostęp do finansowania transakcji z odbiorcami z tychże regionów. Trudniej będzie im również uzyskać gwarancję lub limit ubezpieczeniowy. 
 
Prognozy dla branży dystrybutorów RTV, AGD oraz transportu
Trudności w pozyskaniu finansowania poprzez faktoring mogą dotknąć również dostawców i dystrybutorów sprzętu RTV i AGD – to efekt kilku powszechnie znanych upadłości w 2014 roku. Zaostrzająca się konkurencja w obszarze usług transportowych i spedycyjnych przyniesie kolejne obniżki marż oraz większą podaż wolnego taboru,  który wycofuje się z rynków wschodnich i będzie szukał  zleceń na rynku krajowym oraz w krajach zachodnich -  kabotaż. Spodziewana nasilona konkurencja może odbić się niekorzystnie na wynikach przedsiębiorstw z tej branży na koniec roku. Transportowcom sprzyjają zaś utrzymujące się niskie ceny paliw oraz niskie stopy procentowe, co będzie odczuwalne w wysokości rat leasingowych.
 
Autorem komentarza jest Grzegorz Pardela Dyrektor Handlowy, Członek Zarządu Pragma Faktoring SA
 

W jaki sposób zaewidencjonować faktoring w PKPiR?

Jakie skutki podatkowego z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych rodzi faktoring pełny i niepełny?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT przy faktoringu niepełnym z regresem?