Odpowiedź: podatnik jest obowiązany sporządzić spis z natury oraz wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej (bez obowiązku zapłaty podatku likwidacyjnego).
 
Uzasadnienie: w przeszłości (do końca 2010 r.) przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - dalej u.p.d.o.f., w przypadku podatników likwidujących działalność gospodarczą przewidywały obowiązek zapłaty tzw. podatku likwidacyjnego (zob. art. 44 ust. 4 u.p.d.o.f. w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r.).
Z dniem 1 stycznia 2011 r. art. 44 ust. 4 u.p.d.o.f. został jednak uchylony, a w konsekwencji od tego dnia podatek likwidacyjny nie jest płacony. Zamiast tego przychody z odpłatnego zbycia składników majątku pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej (zob. art. 14 ust. 2 pkt 17 u.p.d.o.f.; nie dotyczy to przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia takich składników majątku, jeżeli od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub likwidacja spółki niebędącej osobą prawną do dnia ich odpłatnego zbycia upłynęło sześć lat i odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej - zob. art. 14 ust. 3 pkt 12 u.p.d.o.f.). A zatem podatek dochodowy od składników majątku pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej podatnik będzie obowiązany dopiero po ich ewentualnej sprzedaży.
W przedstawionej sytuacji podatnik z tytułu likwidacji działalności gospodarczej nie będzie musiał zapłacić podatku dochodowego. Będzie natomiast obowiązany sporządzić wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej. Wykaz ten powinien zawierać, jak wynika z art. 24 ust. 3a u.p.d.o.f., przynajmniej następujące dane: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji oraz sumę odpisów amortyzacyjnych. O zamiarze sporządzenia takiego wykazu podatnik nie musi zawiadamiać organów podatkowych.
Ponadto w związku z likwidacją działalności podatnik, o którym mowa, będzie obowiązany sporządzić spisu z natury, o którym mowa w § 27-29 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – dalej r.p.k.p.r. Inaczej niż w przypadku wcześniej wspomnianego wykazu składników majątku, o zamiarze sporządzenia tego spisu podatnik jest obowiązanych zawiadomić w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego w terminie co najmniej siedmiu dni przed datą sporządzenia tego spisu (zob. § 28 ust. 4 r.p.k.p.r.).

Na zakończenie pragnę wyjaśnić, że na udzieloną odpowiedź nie wpływa fakt, że podatnik otrzymał dofinansowanie na zakup pozostającego po likwidowanej działalności wyposażenia. Nie ma również znaczenia okoliczność, że pierwotnie podatnik płacił podatek dochodowy od przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu.

Więcej odpowiedzi na pytania z zakresu działalności gospodarczej i podatków znajdziesz w Kompasie Księgowo Kadrowym