Odpowiedź: zgodnie z literalnym brzmieniem tekstu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, prace remontowo-budowlane realizowane przez podwykonawców, mimo, że stanowią element wyrobu gotowego (budynku) nie mogą być zakupem towarów, materiałów podstawowych czy pomocniczych, nie spełniają bowiem wymogów tzw. definicji legalnej zawartej w załączniku nr 1 do powyższego rozporządzenia i powinny być ujmowane w kolumnie 13 księgi.

Uzasadnienie: analizując objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów wiemy, że:
- kolumna 10 księgi jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu,
- kolumna 11 księgi jest przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. koszów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze,
- kolumna 13 księgi jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12), z wyjątkiem kosztów, które zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.
W związku z tym, że kolumna 10 księgi stanowi katalog zamknięty pozycji objętych ewidencją, usługi podwykonawców powinno się wpisać do kolumny 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów ("pozostałe wydatki"), w dacie wystawienia dowodu potwierdzającego poniesienie wydatku.
Należy mieć na uwadze fakt, że organy podatkowe mogą mieć inne zdanie. I tak w indywidualnej interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 maja 2009 r., ILPB1/415-227/09-3/AA stwierdzono, że jeżeli usługa podwykonawcy jest wykorzystywana przez podatnika do wytworzenia przez niego wyrobu gotowego, przeznaczonego następnie do sprzedaży, to wydatki na zakup takich usług należy ujmować w kolumnie 10 PKPiR.
Jolanta Kica
 
Więcej odpowiedzi na pytania z zakresu działalności gospodarczej i podatków znajdziesz w Kompasie Księgowo Kadrowym