Prawo ochrony środowiska reguluje zasady działania następujących funduszy: Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, powiatowych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (dalej: „powiatowe fundusze ochrony środowiska”) oraz gminnych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (art. 400 Prawa ochrony środowiska). Powiatowe fundusze są funduszami celowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych (art. 403 ust. 1 Prawa ochrony środowiska), a ich przychody są gromadzone na odrębnych rachunkach bankowych (art. 403 ust. 2 Prawa ochrony środowiska).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. nr 249 poz. 2104 – dalej: „Ustawa o finansach publicznych”), funduszem celowym jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań. Należy zaznaczyć, że Ustawa o finansach publicznych w art. 29 ust. 9 dopuszcza określenie w Ustawie budżetowej innego przeznaczenia środków funduszu niż określone w ustawie tworzącej fundusz (w przypadku powiatowego funduszu ochrony środowiska ustawą taką jest Prawo ochrony środowiska). Zgodnie z art. 29 ust. 2 Ustawy o finansach publicznych, fundusz celowy może działać jako osoba prawna lub stanowić wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje organ wskazany w ustawie tworzącej fundusz. Jak już była mowa powyżej, w przypadku powiatowego funduszu ochrony środowiska ustawodawca zdecydował, że fundusz ten będzie stanowił wyodrębniony rachunek bankowy i nie będzie posiadał osobowości prawnej.

Gospodarka finansowa powiatowego funduszu ochrony środowiska

Art. 29 ust. 5 Ustawy o finansach publicznych stanowi, że podstawą gospodarki finansowej funduszu celowego jest roczny plan finansowy, w którym ujmuje się wydatki na cel wskazany w ustawie budżetowej. Zgodnie z art. 165 ust. 4 Ustawy o finansach publicznych, plany przychodów i wydatków samorządowych funduszy celowych zawiera uchwała budżetowa odpowiedniego organu samorządu. W związku z powyższym, plan przychodów i wydatków powiatowego funduszu ochrony środowiska stanowi element uchwały budżetowej podejmowanej przez radę powiatu na podstawie art. 12 pkt 5 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. nr 142 poz. 1592, ze zm. – dalej: „Ustawa o samorządzie powiatowym”).
(...)