‒ Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uczestniczy w realizacji programów finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Poziom zakontraktowania z budżetu na lata 2007-2013 wynosi obecnie prawie 36 mld zł. To jest już około 110 proc. pierwotnej alokacji. Mamy do czynienia z wykorzystaniem środków, które w różnych innych instytucjach nie zostały wykorzystane. Te środki zostały przesunięte do agencji i przeznaczyliśmy je łącznie już na około 20 tys. projektów dla przedsiębiorców – podsumowuje w rozmowie z agencją informacyjną Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.
Agencja do tej pory wydała już 23 mld zł, w tym roku zamknie budżet wypłat kwotą 6 mld zł dla przedsiębiorców. Jak podkreśla Lublińska-Kasprzak, to rekordowy wynik, bo nigdy w historii PARP nie przeznaczył takich funduszy w ciągu jednego roku.
‒ Duża część tych projektów jest już zakończona. To są projekty najczęściej bardzo innowacyjne, realizowane przez przedsiębiorców wdrożenia innowacyjnych rozwiązań, przygotowanie nowych innowacyjnych produktów i usług – podkreśla Lublińska-Kasprzak. ‒ Planujemy oczywiście w całości wykorzystać dotychczasowe środki, które zostały skierowane do polskich przedsiębiorców w ramach programów unijnych.
PARP ma mieć też ważną rolę w nowej perspektywie unijnej 2014-2020. Jak przypomina Lublińska-Kasprzak, zgodnie ze stanowiskiem polskiego rządu a także resortów gospodarki oraz infrastruktury i rozwoju agencja będzie dysponować środkami w ramach programu „Inteligentny rozwój”. Jego budżet to 8,6 mld euro ‒ wszystko zostanie przeznaczone na wspieranie badań i innowacyjności sektora biznesu i naukowego.
Agencja przygotowała już ponad 20 nowych instrumentów finansowych, które będą w różny sposób wspierały przedsiębiorców i naukę. Jak podkreśla prezes PARP, fundusze unijne w kolejnych latach mają stworzyć fundament nowoczesnej gospodarki, która po 2020 r. będzie mogła dalej dynamicznie się rozwijać już ze znacznie niższym wsparciem z Brukseli.
‒ Większość z tych programów została już przyjęta, zaakceptowana, ale trzeba pamiętać, że jeszcze toczą się negocjacje z Komisją Europejską i ostateczny kształt i kwoty programu, jeszcze nie są znane. Te programy powinny się rozpocząć w I połowie przyszłego roku – prognozuje Lublińska-Kasprzak.
Dodaje, że programy będą wspierały nie tylko innowacje, lecz także zmiany organizacyjne w przedsiębiorstwach.
Zmiany nie ominą też samego PARP-u. Agencja ma również stać się innowacyjną instytucją i cały czas się unowocześniać. W ten sposób będzie mogła lepiej pobudzać przedsiębiorców do kreatywności i innowacyjności.
‒ Dostrzegamy potrzebę dalszego unowocześniania, usprawniania agencji. Ponadto chcemy zmienić swój sposób działania i różnymi nowymi instrumentami oddziaływać na innowacyjność – podkreśla prezes PARP i dodaje, że specjalny zespół powołany w celu zmiany podejścia Agencji funkcjonuje już od dwóch lat.