Zgodnie z przepisami art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849 z późn. zm.), działalność gospodarcza w zakresie konfekcjonowania lub obrotu środkami ochrony roślin jest działalnością regulowaną i wymaga wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie konfekcjonowania lub obrotu środkami ochrony roślin. Przy czym nie dotyczy to producentów środków ochrony roślin, którzy uzyskali zezwolenie ministra właściwego do spraw rolnictwa na dopuszczenie danego środka ochrony roślin do obrotu.
Organem prowadzącym rejestr jest wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przedsiębiorcy.
Kto może prowadzić taką działalność?
Przedsiębiorca wykonujący działalność w zakresie konfekcjonowania lub obrotu środkami ochrony roślin jest obowiązany spełniać następujące warunki:
1) zapewnić, że osoby bezpośrednio wykonujące czynności wymagające kontaktu ze środkiem ochrony roślin:
• ukończyły szkolenie w zakresie obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin w RP i posiadają aktualne zaświadczenie o ukończeniu tego szkolenia lub
• ukończyły szkolenie w takim zakresie w innym państwie członkowskim, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i posiadają aktualne świadectwo potwierdzające ukończenie tego szkolenia, lub
• posiadają kwalifikacje w zakresie obrotu substancjami lub preparatami toksycznymi nabyte w innym państwie członkowskim, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, potwierdzone stosownym świadectwem,
2) posiadać tytuł prawny do obiektów budowlanych, w których będzie wykonywana działalność,
3) posiadać zaświadczenia komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska stwierdzające, że obiekty budowlane i urządzenia techniczne przeznaczone do wykonywania działalności gospodarczej objętej wnioskiem spełniają wymagania określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, sanitarnych i o ochronie środowiska
Wymagań dotyczących szkoleń i kwalifikacji nie stosuje się wobec osób, które:
• prowadziły przez okres 5 kolejnych lat obrót substancjami lub preparatami toksycznymi lub
• były zatrudnione przez okres 5 kolejnych lat na stanowisku kierowniczym, na którym zakres obowiązków obejmował prowadzenie obrotu substancjami lub produktami toksycznymi
– przy czym działalność ta była prowadzona nie później niż na 2 lata przed dniem złożenia wniosku o wpis do rejestru i wymagała bezpośredniego kontaktu ze środkami ochrony roślin.
Wniosek o wpis do rejestru
Wpisu do rejestru dokonuje się na pisemny wniosek przedsiębiorcy.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać:
a) firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres albo adres zamieszkania
b) numer w rejestrze przedsiębiorców w KRS albo w ewidencji działalności gospodarczej
c) NIP, o ile przedsiębiorca taki numer posiada
d) określenie rodzaju i zakresu działalności
e) wskazanie miejsca lub miejsc wykonywania konfekcjonowania lub obrotu środkami ochrony roślin oraz ich przechowywania.