Zmiany dotychczasowej treści rozporządzenia mają na celu m.in. zapewnienie zgodności ze zmianami w przepisach UE (wejście w życie decyzji Rady 2003/33/WE z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiającej kryteria i procedury przyjęcia odpadów na składowiska, na podstawie art. 16 i załącznika II do dyrektywy 1999/31/WE) – co podano w uzasadnieniu zmian.

Projekt rozporządzenia znajduje się w fazie analizy uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i w najbliższym czasie zostanie skierowany do uzgodnień międzyresortowych. Jeżeli prace nad zatwierdzeniem treści będą przebiegały pomyślnie, najprawdopodobniej jeszcze w tym roku nowelizacja rozporządzenia wejdzie w życie.

Trudno na tym etapie prac legislacyjnych jednoznacznie odnosić się do treści projektowanych zmian, niemniej jednak warto zwrócić uwagę, że m.in. określono również dla składowisk odpadów obojętnych miąższość naturalnej bariery geologicznej (która w projekcie ustalona została na poziomie nie mniejszym niż 1 m), a także wartość współczynnika filtracji (w projekcie przyjęto wartość „k” ≤ 1,0 x 10-7 m/s). Poza wprowadzeniem dodatkowych wymagań dla składowisk odpadów obojętnych, projektowane rozporządzenie ma wprowadzić lub raczej jednoznacznie rozstrzygnąć jeszcze kilka innych kwestii, które w dotychczasowym stanie prawnym, mogły stanowić przyczynę nieprawidłowości lub wręcz nadużyć, a na które warto zwrócić uwagę.

W aktualnie obowiązującym brzmieniu, z § 14 wynika obowiązek eksploatacji składowiska odpadów w taki sposób, który zapewni gromadzenie odcieków i poddawanie ich oczyszczaniu w stopniu umożliwiającym ich przyjęcie na oczyszczalnię ścieków lub odprowadzenie do wód lub do ziemi. Projekt rozporządzenia doprecyzowuje to zobowiązanie. Poza (dotyczącą treści całego rozporządzenia) zamianą wyrazu „odciek” na „wody odciekowe”, wprowadzone zostało odwołanie do przepisów szczegółowych, a zatem w tym przypadku do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego. Wskazuje to jednoznacznie na konieczność spełnienia (w przypadku wprowadzania do wód lub do ziemi) przez wody odciekowe warunków i wymagań określonych w przywołanym rozporządzeniu.