Modyfikacje zmierzać mają do usprawnienia tego procesu przez uproszczenie procedur i ograniczenie ilości rozstrzygnięć administracyjnych, jakie uzyskać musi inwestor, a także do zachowania sprawdzonych obowiązujących rozwiązań.

Szybszy start prac budowlanych, użytkowanie bez pozwoleń

Według opublikowanych założeń rozpoczęcie budowy będzie możliwe już po dokonaniu skutecznego zgłoszenia budowy i dołączeniu projektu budowlanego. Nie będzie więc już wymagane uzyskiwanie pozwolenia na budowę za wyjątkiem nielicznych przypadków obejmujących budowę większych obiektów. Szereg obiektów ma zaś zostać nawet zwolnione z obowiązku dołączania projektu do zgłoszenia, a w pewnych przypadkach także w ogóle z obowiązku zgłoszenia.

Podobnie, zgodnie z założeniami projektu, zasadą ma być brak konieczności uzyskiwania pozwolenia i dokonywania zgłoszenia dla innych robót budowlanych niż budowa. Również i od tej reguły istnieć będą wyjątki, jednak ich lista ma być ograniczona w zestawieniu z wymogami wynikającymi z aktualnych przepisów.

Dodatkowo planowane zmiany w prawie budowlanym mają umożliwić szybsze przystąpienie do użytkowania wybudowanych obiektów, poprzez rezygnację z konieczności uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Wystarczające będzie zawiadomienie o zakończeniu budowy. Pozwolenie na użytkowanie wydawane będzie jedynie w wypadku prowadzenia procedury legalizacyjnej oraz w przypadku gdy inwestor będzie chciał przystąpić do użytkowania obiektu jeszcze przez wykonaniem wszystkich robót.

Nowe rozwiązania w planowaniu przestrzennym

Przewidywane zmiany w prawie budowlanym pociągać będą za sobą nowe rozwiązania również w zakresie planowania przestrzennego. Stworzona ma zostać kategoria lokalnych planów zagospodarowania przestrzennego, do której należeć będą:
• miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego,
• miejscowe plany zabudowy (nowa kategoria w zakresie zagospodarowania przestrzennego), które sporządzane będą w uproszczonej procedurze i umożliwiać mają w uporządkowany sposób uzupełnianie istniejącej zabudowy.

Dodatkowo, na rady gmin projektowane przepisy nałożą prawdopodobnie obowiązek określenia „obszarów urbanistycznych”. Uchwała rady gminy w tym przedmiocie określałaby obszary zabudowane, rozwoju zabudowy oraz ograniczonej zabudowy (np. tereny zalewowe, osuwiskowe).@page_break@

Na podstawie projektowanej ustawy budować będzie można na terenach przeznaczonych na ten cel w lokalnych planach zagospodarowania przestrzennego i na zasadach określonych w tych planach. W przypadku braku takich planów, założenia projektu proponują 2 warianty rozwiązania kwestii możliwości zabudowy:
• prowadzenie inwestycji możliwe będzie na wskazanych w uchwale rady gminy „obszarach urbanistycznych” na zasadach szczegółowo określonych przez Krajowe Przepisy Urbanistyczne (KPU), które zawarte będą w Prawie budowlanym.
• w wypadku braku planu, KPU obowiązywać mają na terenie całej gminy.

Zaznaczyć należy jednak, iż największe obiekty (np. sklep wielkopowierzchniowe) będą mogły być realizowane wyłącznie na terenach objętych ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Wspomniane wyżej KPU regulować mają kwestie, które obecnie rozstrzygane są w decyzjach o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Określą dopuszczalną powierzchnię obiektu w relacji do całkowitej powierzchni działki, minimalną wymaganą ilość miejsc parkingowych czy zachowanie powierzchni biologicznie czynnej. Ich wprowadzenie do Prawa budowlanego wiązać będzie się z jedną z najistotniejszym przewidywanych projektem założeń zmian a to zniesieniem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Zgodnie z przedstawionymi założeniami projektu ustawy inwestor w szybszy i łatwiejszy niż do tej pory sposób ma mieć możliwość stwierdzenia czy określona nieruchomość pozwala na zrealizowanie planowanej przez niego inwestycji. Na jego wniosek wójt, burmistrz lub prezydent miasta potwierdzą zgodność zamierzenia inwestycyjnego z KPU. Brak odpowiedzi na wniosek w ciągu 14 dni będzie oznaczać brak sprzeczności.

Dodatkowo do prawa budowlanego przeniesione zostać mają przepisy dotyczące zasad sytuowania budynków. Zniesiona zostanie w tym zakresie instytucja odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych. Mniejsze niż określone w przepisach odległości pomiędzy budynkami dopuszczalne będą jeżeli właściciel sąsiedniej nieruchomości wyrazi na to zgodę w formie aktu notarialnego.

Wyższe opłaty za samowolę budowlaną

Ponadto zmianie ulec ma koszt legalizacji samowoli budowlanych. Na podstawie nowych przepisów opłata legalizacyjna wyniosłaby aż 50% wartości obiektu, czyli co do zasady byłaby znacznie wyższa niż obecnie.

Biorąc pod uwagę zawarte w założeniach projektu rozwiązania, spodziewać się można, że projektowane nowe Prawo budowlane przyczyni się do usprawnienia procesu inwestycyjnego. Pozostaje liczyć, iż na etapie dalszych prac legislacyjnych istota tych założeń zostanie zachowana.