Pytanie pochodzi z  programu Serwis Budowlany .

Pytanie:
Czy osoba fizyczna może pokryć koszty punktowej zmiany planu zagospodarowania przestrzennego działki?
Zgodnie z ustawą o planowaniu koszty zmiany planu może pokryć tylko Gmina, bo jest jej to zadanie własne z zastrzeżeniem, że: " 2. Koszty sporządzenia planu miejscowego obciążają: 1) budżet państwa - jeżeli jest on w całości lub w części bezpośrednią konsekwencją zamiaru realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym; 2) budżet województwa - jeżeli jest on w całości lub w części bezpośrednią konsekwencją zamiaru realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu wojewódzkim; 3) budżet powiatu - jeżeli jest on w całości lub w części bezpośrednią konsekwencją zamiaru realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu powiatowym; 4) inwestora realizującego inwestycję celu publicznego - w części, w jakiej jest on bezpośrednią konsekwencją zamiaru realizacji tej inwestycji."
Czy prośba właściciela działki będącego osobą fizyczną dotyczącą pokrycia kosztów punktowej zmiany planu zagospodarowania przestrzennego we własnym zakresie jest zasadna?
Czy Sądy Administracyjne uchylały takie uchwały, gdzie koszty zmian planu pokrywały osoby fizyczne?
Czy Wójt/Prezydent/Burmistrz jest zobowiązany do wykonania takich zmian min. jeden raz w trakcie trwania jego kadencji?

Odpowiedź:
Zasady i tryb uchwalania oraz wprowadzania zmian do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego regulują przepisy ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – dalej u.p.z.p. Z art. 21 u.p.z.p. wynika zamknięty krąg podmiotów, które mogą partycypować w kosztach sporządzenia tudzież zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W związku z poruszoną tu kwestią warto wskazać na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 29 października 2008 r. (sygn. akt II SA/Gd 799/07), w którym wyrażono pogląd, iż kwestia ponoszenia kosztów sporządzenia planu miejscowego została uregulowana w u.p.z.p. i oznacza, że gmina nie może domagać się ponoszenia i pokrywania tych kosztów (poza wypadkami przewidzianymi w art. 21 ust. 2) przez np. właścicieli nieruchomości objętych postanowieniami planu, czy też od innych osób fizycznych lub prawnych zainteresowanych sporządzaniem planu. Natomiast pokrycie tych kosztów przez inny podmiot jest kwestią wewnętrzną Gminy, i w sytuacji, gdy procedura planistyczna została zachowana, nie może powodować stwierdzenia nieważności uchwały. Z ostatniego zdania wynika więc a contrario wniosek, że obciążenie kosztami sporządzenia planu każdego innego podmiotu, niż wymieniony w art. 21 u.p.z.p. skutkowałoby nieważnością planu jako sporządzonego niezgodnie z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa. Trzeba przy tym dodać, iż koszty nawet niewielkiej zmiany planu są bardzo duże, gdyż zgodnie z art. 27 u.p.z.p. zmiana planu miejscowego następuje w takim samym trybie, w jakim jest on uchwalany. W praktyce mogłyby to być koszty zbyt duże dla właściciela nieruchomości. Jeśli natomiast chodzi o częstotliwość aktualizowania planu, to kwestię tę reguluje art. 32 u.p.z.p. Przepis ten stanowi, że w celu oceny aktualności studium i planów miejscowych wójt, burmistrz albo prezydent miasta dokonuje analizy zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy, ocenia postępy w opracowywaniu planów miejscowych i opracowuje wieloletnie programy ich sporządzania w nawiązaniu do ustaleń studium, z uwzględnieniem decyzji zamieszczonych w rejestrach decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji o warunkach zabudowy, a także wniosków w sprawie sporządzenia lub zmiany planu miejscowego. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta przekazuje radzie gminy wyniki tych analiz po uzyskaniu opinii właściwej komisji urbanistyczno-architektonicznej, co najmniej raz w czasie kadencji rady. Rada gminy podejmuje uchwałę w sprawie aktualności studium i planów miejscowych, a w przypadku uznania ich za nieaktualne, w całości lub w części, podejmuje działania, o których mowa w art. 27 u.p.z.p., czyli zmierzające do zmiany danego aktu planistycznego. A zatem, samo złożenie wniosku z propozycją zmiany planu miejscowego jest zasadne, ale przeprowadzenie tej zmiany zależne jest już od woli i planu prac organów gminy i z pewnością nie będzie mogłoby być sfinansowane przez osobę fizyczną.

Pytanie pochodzi z  programu Serwis Budowlany .