- Posłowie przyjęli niekonstytucyjne rozwiązanie, powielone w kilku przepisach ustawy, polegające na wydawaniu aktów prawa miejscowego, a więc przepisów powszechnie obowiązujących, przez Wody Polskie, czyli państwową osobę prawną. Przyjęcie konstrukcji prawnej, w której akty prawa miejscowego są wydawane w uzgodnieniu z państwową osobą prawną, jest niezgodne z art. 94 i 87 Konstytucji.

Rozwiązanie, w którym podmiot nieuprawniony do wydawania aktów prawa powszechnie obowiązującego współuczestniczy w ich wydawaniu, uderza w najważniejsze normy konstytucyjne, w sposób zasadniczy je naruszając - mówi Dominik Gajewski, radca prawny, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Rozwiązanie przyjęte przez Podkomisję, a następnie połączone Komisje sejmowe, od początku było krytykowane przez Lewiatana. Wątpliwości zgłaszali również legislatorzy sejmowi. Minister Środowiska nie był w stanie uzasadnić zaproponowanej regulacji. Długo wyczekiwana ustawa, ma więc wady, które uniemożliwią jej sprawne funkcjonowanie.

- Przedsiębiorcy mają też zastrzeżenia do sposobu ustalania wysokości opłat za wodę przez nową jednostkę „Wody Polskie". Chodzi m.in. o możliwość zgłoszenia reklamacji wysokości opłaty tylko raz w okresie rozliczeniowym. Nowe przepisy mogą być uznane za niezgodne z prawem. Nie podobają im się też zbędne obciążenia, które mają być nakładane na firmy - dodaje Dominik Gajewski.

Źródło: Konfederacja Lewiatan, stan z 11.07.2017 r.

Prawo Ochrony Środowiska
Artykuł pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami