Pytanie
Zakład Aktywności Zawodowej będący samorządowym zakładem budżetowym zatrudnia obecnie 60 osób niepełnosprawnych ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. 57 osób zatrudnionych jest na stanowisku robotnik do pracy lekkiej, 1 osoba zatrudniona jest na stanowisku masażysta i 2 osoby zatrudnione są na stanowisku sprzątaczka. Z powodu częstych absencji chorobowych osób zatrudnionych na stanowiskach sprzątaczki dyrektor zamierza zatrudnić jeszcze 2 osoby na tym stanowisku. W tym celu zamierza zlikwidować 2 stanowiska robotnik do pracy lekkiej i w to miejsce zatrudnić jeszcze 2 osoby na stanowisku sprzątaczka tak, aby były 4 osoby sprzątające.
Czy w tym wypadku jako przyczynę wypowiedzenia można podać: likwidacja stanowiska pracy w związku ze zmianą organizacji pracy w zakładzie?
Pracownicy wytypowani do wypowiedzenia to 2 osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w wieku 66 lat (data urodzenia 1947 r.) zatrudnione są w zakładzie na czas nieokreślony od 10 grudnia 2004 r. Osoby te nie nadają się na przekwalifikowanie na stanowiska sprzątaczka. Obydwie osoby pobierają emeryturę przyznaną od 2012 r., jeden od lutego 2012 r. a drugi od maja 2012 r. – nie wnioskowali o rozwiązanie umowy o pracę w związku z przejściem na emeryturę, otrzymali ją z urzędu według złożonego oświadczenia.
Czy w przypadku likwidacji stanowiska pracy tych pracowników oprócz odszkodowania należy im również wypłacić odprawy emerytalne, jeżeli pobierają emerytury od ponad roku, a rozwiązanie umowy następuje w związku z likwidacją stanowiska pracy nie zaś w związku z przejściem na emeryturę?
W przedłożonych świadectwach pracy brak jest adnotacji o tym czy pracownicy otrzymali odprawę w związku z przejściem na rentę, ponieważ wcześniej takie świadczenie pobierali. Jak prawidłowo zdefiniować przyczynę wypowiedzenia w omawianym wypadku?