Pytanie:
Jaki organ jest kompetentny do rozpatrzenia skargi członka spółki wodnej na działalność spółki?
Do starosty wpłynęło pismo, w której członek spółki wodnej skarży się na brak podejmowanych czynności przez spółkę przy konserwacji drenaży, których niedrożność powoduje podtopienia gruntów. Jak pisze, wcześniejsze interwencje u przewodniczącego spółki i wójta gminy nie dały rezultatu. Pomimo opłacanych składek, prace nie są wykonywane na problemowym zbieraczu.
Czy wobec powyższego, Starosta będzie kompetentny do podjęcia jakichś działań, a jeśli tak, to czy można wpłynąć na spółkę wodną, żeby wykonała konserwację drenu?
Czy też właściwe jest skierowanie pisma do organów spółki wodnej i załatwienie sprawy przez tą spółkę we własnym zakresie?

 

Odpowiedź:
Spółka wodna wykonuje prace zgodnie z planem, który stosownie do art. 173 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 145, z późn. zm.), uchwalany jest przez walne zgromadzenie spółki. Jeżeli prace polegające na utrzymaniu przedmiotowego zbieracza we właściwym stanie, zapewniającym jego drożność, nie są realizowane, problem powinien być zgłoszony do organów spółki. Ponadto członek spółki ma prawo zgłosić swoje uwagi do planu prac spółki, uczestnicząc w walnym zgromadzeniu spółki, na którym plan prac jest uchwalany.
Starosta nie ma kompetencji do narzucenia spółce zmian w planie prac. Otrzymane pismo, starosta powinien przekazać spółce wodnej do załatwienia we własnym zakresie.
[Uwaga! Odpowiedź na to pytanie jest nieaktualna od 1 I 2018 r.]