Przedsiębiorca powinien uzyskać decyzję – zezwolenie na zbieranie odpadów, w trybie art. 28 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243) - dalej u.o. Do prowadzenia punktu skupu makulatury nie jest potrzebne zezwolenia na odbiór odpadów komunalnych wydawane w trybie art. 7 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008, z późn. zm.) - dalej u.u.c.p.g. Przedsiębiorca nie będzie odbierał odpadów komunalnych na terenie gminy, a zbierał odpady.

Papier i makulaturę przyjmowaną do punktu skupu należy oznaczyć kodem 20 01 01 Papier i tektura (odpady komunalne). Ten rodzaj odpadów powinien być wpisany do udzielonego zezwolenia na zbieranie odpadów.

Wymagane dokumenty, jakie przedsiębiorca musi dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów określone są w art. 28 ust. 4 u.o.

W rozumieniu definicji zawartej w art. 3 ust. 3 pkt 23 u.o., zbieranie odpadów stanowią działania polegające w szczególności na umieszczaniu w pojemnikach, segregowaniu i magazynowaniu odpadów, których celem jest przygotowanie odpadów do transportu do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania. Akt u.o. nie definiuje pojęcia "odbiór odpadów", mimo iż występuje ono w ustawie i dotyczy wyłącznie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

Na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności m.in. w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wymagane jest uzyskanie zezwolenia, którego udziela w drodze decyzji wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce świadczenia usług. Zezwolenie takie określa m.in.: imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby przedsiębiorcy, przedmiot i obszar działalności objętej zezwoleniem, termin podjęcia działalności, wymagania w zakresie jakości usług objętych zezwoleniem, niezbędne zabiegi z zakresu ochrony środowiska i ochrony sanitarnej wymagane po zakończeniu działalności objętej zezwoleniem, inne wymagania szczególne wynikające z odrębnych przepisów, w tym wymagania dotyczące standardu sanitarnego wykonywania usług, ochrony środowiska i obowiązku prowadzenia odpowiedniej dokumentacji działalności objętej zezwoleniem, rodzaje odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości i postępowanie z nimi, dopuszczalny do składowania poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, sposób realizacji obowiązku ograniczenia masy odpadów ulegających biodegradacji, miejsca odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Z kolei w decyzji - zezwoleniu na zbieranie odpadów organ określa: rodzaje odpadów przewidywanych do zbierania, oznaczenie miejsca prowadzenia działalności, sposób oraz rodzaj magazynowanych odpadów, opis sposobu dalszego zagospodarowania odpadów, sposób i środki transportu odpadów oraz czas obowiązywania zezwolenia. Organem właściwym do wydania zezwolenia jest starosta właściwy dla miejsca prowadzenia działalności.

Z analizy treści obu decyzji wynika, że ich zakres jest odmienny.

Uwagi:

Zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.)- dalej u.s.d.g. oraz art. 75 u.s.d.g. i w związku z art. 28 ust. 1 u.o., wykonywanie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną polegającej na zbieraniu odpadów wymaga uzyskania nie tylko zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami, ale również wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.

Janusz Jerzy