1. Miej swój pomysł i zbadaj jego potencjał

Najważniejszym zadaniem przy zakładaniu swojej firmy jest stworzenie pomysłu na biznes. Zastanów się, w czym jesteś dobry i co nowego masz do zaoferowania. Pamiętaj jednak, że pomysł to dopiero początek. Postaraj się wykonać skrupulatną analizę rynku nacelowaną na dwie rzeczy. Po pierwsze upewnij się, że Twoja idea jest innowacyjna i nikt inny nie wcielił jej w życie. Po drugie postaraj się określić nisze rynkowe i ocenić potencjalny rynek Twojego produktu.

2. Znajdź wspólnika

Praca na własny rachunek jest często olbrzymim wyzwaniem. Warto poszukać godnego zaufania wspólnika, pozwoli to bowiem na podział pracy oraz większe wsparcie w trakcie realizacji projektu. Założenie firmy w dwójkę zmniejszy prawdopodobieństwo, że stracicie motywacje lub wypalicie się, a równocześnie będziecie mogli na bieżącą konfrontować swoje pomysły, dzięki czemu zyskają na jakości.

3. Zadbaj o dokumentacje

Aspektem działalności, który w największym stopniu zniechęca Polaków do rozpoczęcia pracy na własny rachunek jest konieczność radzenia sobie i magazynowania dużej ilości dokumentów. Nie musisz się o to martwić – aplikacje do organizacji dokumentów, (jak np. polski start-up Biuri.pl), pomagają zorganizować dokumenty i przechowywać je w chmurze, dzięki czemu możliwa jest organizacja i dostęp do nich z każdej lokalizacji.

4. Poszukaj źródeł finansowania

Jednym z ważniejszych aspektów zakładania własnej firmy jest poszukiwanie źródeł finansowania. Staraj się być aktywny i dywersyfikuj dochody. Jest wiele możliwości dofinansowania, możesz skorzystać z funduszy europejskich, venture capital, Aniołów Biznesu, itp.

5. Przygotuj plan B

Pamiętaj, że ryzyko jest nieodzownym elementem każdego biznesu. Naucz się podchodzić do niego jako do wyzwania, a nie jako do hamulca Twojego rozwoju. Tylko ludzie, którzy ryzykują mają szansę odnieść sukces. Równocześnie staraj się, by wizja ryzyka była motorem do odpowiedzialnego planowania. Przygotuj plan B na wypadek, kiedy coś pójdzie niezgodnie z planem.

6. Monitoruj rynek

Monitorowanie rynku, nowych produktów, trendów, działań konkurencji, itp. powinno stać się stałym elementem Twojego planu dnia. Tylko będąc na bieżąco z rynkiem będziesz w stanie reagować na działania konkurencji i tworzyć nowe, lepsze produkty odpowiadające potrzebom klientów. Pamiętaj, że by osiągnąć sukces musisz wiedzieć więcej i być o krok przed konkurencją.

7. Networking

Najważniejszym zasobem, jaki posiadasz jest Twoja sieć kontaktów społecznych. Wykorzystując networking możesz znaleźć nowych klientów, zatrudniać najlepszych specjalistów i zdobywać najświeższe wiadomości na temat swojej branży. Pamiętaj o „sile słabych więzi” -  najwięcej korzyści biznesowych przynosi szeroka sieć bardziej powierzchownych kontaktów społecznych, w porównaniu z wąską siecią bardzo bliskich kontaktów.