Rzecznik Praw Obywatelskich otrzymał skargę konsumenta w sprawie zasadności obciążania konsumenta opłatą za połączenie z infolinią konsumencką oraz wysokości tych opłat. Napisał w tej sprawie do UOKiK.

 


Jak podkreślił RPO, stosownie do ustawy o prawach konsumenta (art. 11), konsument nie może ponieść wyższej opłaty za połączenie z infolinią konsumencką, niż za zwykłe połączenie telefoniczne. Przepisy te mamy dzięki włączeniu do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, Dz.U.UE.L.2011.304.64. Zgodnie z nimi, państwa członkowskie zapewniają, aby w przypadku gdy przedsiębiorca posiada linię telefoniczną przeznaczoną do telefonicznego kontaktowania się z nim w sprawie zawartej umowy, konsument – kontaktując się z przedsiębiorcą – nie był zobowiązany do płacenia taryfy wyższej niż taryfa podstawowa.

Przypominając te zasady RPO poprosił o zbadanie sprawy infolinii.