Przeprowadzona inspekcja obiektów kolejowych wykazała, że ich zarządcy nie wypełniają obowiązków w pełnym, wymaganym przez prawo zakresie. Jednak w porównaniu do wyników kontroli z 2011 r. nastąpiła wyraźna poprawa. Kwestia usuwania barier architektonicznych w istniejących obiektach budowlanych zależna jest głównie od środków finansowych i decyzji inwestora. Zgodnie z obecnie obowiązującym stanem prawnym, we wszystkich nowobudowanych obiektach użyteczności publicznej powinny być zapewnione warunki niezbędne do korzystania z nich przez osoby niepełnosprawne. Przepisy te stosuje się także do obiektów odbudowywanych, przebudowywanych, nadbudowywanych i rozbudowywanych. Niezbędne jest zatem rozpowszechnianie wiedzy na temat wymagań związanych ze stwarzaniem warunków do korzystania z obiektów przez osoby niepełnosprawne oraz popularyzowanie rozwiązań i dobrych inicjatyw zmierzających do dostosowywania obiektów do potrzeb takich osób. Bariery architektoniczne dla osób niepełnosprawnych dotyczą więc przede wszystkim obiektów wybudowanych przed wejściem w życie 1 stycznia 1995 r. obecnie obowiązującej ustawy - Prawo budowlane. Inspektorzy GUNB stwierdzili, że w 5 kontrolowanych obiektach, w których po tej dacie były wykonywane roboty budowlane, warunki dostępności dla osób niepełnosprawnych zostały zapewnione. Osobom na wózkach inwalidzkich dostęp ułatwiają dobudowane pochylnie, platformy przyporęczowe, a osobom niedowidzącym krawędziowe pasy ostrzegawcze oznaczone odpowiednim kolorem i fakturą. Natomiast w pozostałych przypadkach dostosowywanie kontrolowanych obiektów do wymagań dostępności dla osób niepełnosprawnych zostało objęte najbliższymi planami przebudowy.

(www.gunb.gov.pl)