Przedsiębiorstwo wodno - kanalizacyjne działające od lat na terenie gminy występuje do burmistrza z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia na działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków (stare niedługo wygasa).

Przepis art. 17 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858, z późn. zm.) – dalej u.z.w.o.ś., precyzuje co przedsiębiorstwo powinno dołączyć do wniosku, jest tam m.in. - projekt regulaminu dostarczania wody.

Czy w przypadku gdy przedsiębiorstwo nie przewiduje zmian w treści obowiązującego regulaminu, to musi załączyć go do wniosku jako projekt regulaminu (w myśl art. 17 u.z.w.o.ś.) i czy rada miasta musi ponownie przyjąć ten niezmieniony regulamin nową uchwałą – czy raczej burmistrz powinien wydać nowe zezwolenie na działalność nie podejmując żadnych działań w kwestii regulaminu?

Odpowiedź:

Składając wniosek o wydanie zezwolenia na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków przedsiębiorstwo wodno – kanalizacyjne ma obowiązek dołączenia do wniosku projektu regulaminu, zgodnie z art. 17 pkt 9 u.z.w.o.ś. Nie ma przy tym znaczenia, że rada uchwaliła już regulamin, a przedsiębiorstwo nie chce wprowadzać do niego nowych rozwiązań. Jeśli projekt ten nie zostanie dołączony do wniosku, to burmistrz ma obowiązek wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia dokumentów, jakie powinny być do wniosku dołączone. Żądanie uzupełnienia dokumentacji oraz sprawdzanie faktów podanych we wniosku jest obowiązkiem organu, a nie jego uprawnieniem, jak sugeruje ustawa poprzez użycie sformułowania "może".

Uzasadnienie:

Projekt regulaminu jest każdorazowo jednym z elementów wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków. Projekt regulaminu przygotowany przez przedsiębiorstwo nie jest dla gminy wiążący. Obowiązek uchwalenia regulaminu nie wyczerpuje się w pierwszym jego uchwaleniu, lecz zakłada bieżące dostosowywanie do zmieniających się warunków. O tym, czy nowe projekty wnoszą zmiany wymagające uwzględnienia, decyduje rada gminy. Z u.z.w.o.ś. wprost nie wynika, czy rada najpierw uchwala regulamin (lub wprowadza zmiany w regulaminie już istniejącym), a następnie udziela zezwolenia, czy odwrotnie. Skoro jednak regulamin ma wyznaczać prawa i obowiązki tak przedsiębiorstwa, jak i odbiorców usług, więc byłoby niezgodne z celem u.z.w.o.ś. pozostawienie projektu regulaminu bez uchwalenia w momencie podejmowania działalności przez przedsiębiorstwo (tak Paweł Bojarski, Wojciech Radecki, Jerzy Rotko w "Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków; Komentarz. Komentarz do art. 19). W regulaminie nie wskazuje się konkretnego przedsiębiorstwa wodno – kanalizacyjnego, ani regulamin nie może zostać uchwalony na podstawie art. 19 ust. 1 u.z.w.o.ś. tylko i wyłącznie dla jednego, konkretnego przedsiębiorstwa, nawet jeśli w danym momencie na terenie gminy działa tylko jedno przedsiębiorstwo.