Doszło do połączenia dwóch firm zgodnie z art. 492 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) - dalej k.s.h - przejęcie jednej firmy przez drugą.
Czy można na wniosek spółki przejmującej zmienić nazwę firmy w decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi z uwzględnieniem zbierania odpadów, wydanej dla firmy przejętej przez tę spółkę?
Można na wniosek spółki przejmującej zmienić nazwę firmy w decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi z uwzględnieniem zbierania odpadów, wydanej dla firmy przejętej przez tę spółkę. Zgodnie z art. 494 § 1 k.s.h., spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, a z art. 494 § 2 k.s.h. wynika, że na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej. Ujawnienie w księgach wieczystych lub rejestrach przejścia na spółkę przejmującą albo na spółkę nowo zawiązaną praw ujawnionych w tych księgach lub rejestrach następuje na wniosek tej spółki.
W przypadku zmiany nazwy spółki, po połączeniu się dwóch spółek wszelkie decyzje wydane po dniu wejścia w życie k.s.h. automatycznie przechodzą na nową spółkę. Ministerstwo Środowiska w wyjaśnieniu z dnia 18 czerwca 2007 r., sygn. DOOŚoa-31/4321/07/ds. stwierdza, że na podstawie art. 494 k.s.h., na spółkę przejmującą automatycznie przechodzi pozwolenie wydane spółce przejmowanej i analogicznie na zawiązaną nową spółkę przechodzi pozwolenie udzielone którejkolwiek ze spółek łączących się. A zatem, połączenie spółek nie powoduje wygaśnięcia praw i obowiązków spoczywających na określonej osobie prawnej - spółce powstałej przez połączenie spółek, w tym wynikających z ww. decyzji - pozwoleń lub zezwoleń, udzielonych jednej z nich.
Należy zauważyć, że pierwotna decyzja zatwierdzająca program gospodarki odpadami niebezpiecznymi z uwzględnieniem zbierania odpadów, dotyczyć będzie tej samej osoby prawnej. Można to wywieźć, choćby z treści art. 12 k.s.h., gdzie stwierdza się, że zarówno spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji jak również spółka akcyjna, uzyskuje osobowość prawną organizacji z chwilą wpisu do rejestru. Do momentu wykreślenia spółki z rejestru w związku z jej likwidacją, spółka jest podmiotem praw i obowiązków spółki w organizacji. Nazwa, pod którą funkcjonuje spółka, jest jednym z elementów, określonym w statucie spółki, który podlegać może zmianom. Zmiana ta nie będzie jednak powodowała zmiany samej osoby prawnej. Jeśli więc zainteresowany podmiot (spółka przejmująca) wystąpi do organu z wnioskiem o dokonanie zmiany nazwy podmiotu we wskazanej decyzji administracyjnej, to w oparciu o art. 155 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98. poz. 1071 z późn. zm.) - dalej k.p.a. - organ może takiej zmiany dokonać. Stanowisko to potwierdza wyjaśnienie Ministerstwa Środowiska z dnia 17 lipca 2003 r., sygn. PElp-021-18/4756/03 łk. Stwierdza się w nim, że w sytuacji, gdy zainteresowany podmiot wystąpi z odnośnym wnioskiem, wydaje się możliwe dokonanie zmiany w pozwoleniu w oparciu o art. 155 k.p.a. polegającej na dokonaniu zmiany nazwy podmiotu wskazanej w pozwoleniu. Rozstrzygniecie modyfikujące pozwolenie (decyzję zatwierdzającą program gospodarki odpadami niebezpiecznymi rozszerzoną o zbieranie odpadów) z uwzględnieniem zmiany firmy, pod którą funkcjonuje spółka, stanowi jedynie potwierdzenie stanu formalnoprawnego, w którym podmiot o zmienionej nazwie dysponuje nieprzerwanie wymaganym pozwoleniem. W opisanej sytuacji nie będzie miał zastosowania art. 190 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.), gdyż przepis ten dotyczy przeniesienia tytułu prawnego do instalacji.