Pytanie
W związku z art. 18 ust. 3 pkt 3, art. 22 ust. 1 pkt 3, art. 29 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243) - dalej u.o. zwracam się z prośbą o wskazanie, jak należy postąpić w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Jaką decyzję starosta powinien wydać, czy powinien odmówić: wydania pozwolenia na wytwarzanie odpadów, wydania decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, wydania zezwolenia na odzysk, unieszkodliwianie, zbieranie lub transport odpadów, czy: udzielić pozwolenia na wytwarzanie odpadów, zatwierdzić program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, zezwolić na prowadzenie odzysku, unieszkodliwiania, zbierania lub transportu odpadów?
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 23 stycznia 2012 r.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 4 u.o. właściwy organ odmówi wydania zezwolenia na zbieranie lub transport odpadów, jeżeli zamierzony sposób gospodarki odpadami jest niezgodny z przepisami prawa miejscowego. Taką samą możliwość organ właściwy ma w przypadku wniosku o wydanie decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi lub decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami Do przepisów prawa miejscowego, które jest obowiązany uwzględnić organ wydający decyzję z zakresu gospodarki odpadami, należy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, uchwalany przez radę gminy na podstawie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.). Organ właściwy do wydania zezwolenia na odzysk lub unieszkodliwianie jest obowiązany do zasięgnięcia opinii wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce prowadzenia odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, przedmiotem tej opinii może być w szczególności zgodność z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, o ile dla danego obszaru został on uchwalony.
Ustawą z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 28, poz. 145) został uchylony wymóg uprzedniego uzyskania - przed złożeniem wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie - pozwolenia na użytkowanie obiektu lub zakończenia postępowania w sprawie zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) - dalej pr. bud., jeżeli były wymagane. Oznacza to, że w świetle art. 27 u.o., organ ochrony środowiska w ramach postępowania administracyjnego wywołanego wnioskiem o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów nie jest uprawniony do żądania udokumentowania spełnienia wymagań z zakresu pr. bud. Jest natomiast uprawniony do badania zgodności zamierzonego gospodarowania odpadami z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, ale tylko wtedy, gdy taki plan został sporządzony. Podstawą do odmowy wydania decyzji jest niezgodność zamierzonego sposobu gospodarki odpadami z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a nie to, że dla terenu, na którym podmiot zamierza prowadzić działalność związaną z wytwarzaniem odpadów lub gospodarowaniem odpadami taki plan nie został sporządzony. Nie można się zatem powoływać na brak planu jako powód odmowy wydania decyzji z zakresu gospodarki odpadami.
Należy jednak zauważyć, że prowadzenie działalności gospodarczej, w tym prowadzenie odzysku odpadów, jest możliwe dopiero po spełnieniu wszystkich wymagań wynikających z obowiązujących przepisów - jeżeli z odrębnych przepisów wynikają dodatkowe wymagania jak. np. obowiązek uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu lub spełnienie wymagań zawartych w pr. bud., samo uzyskanie zezwolenia na odzysk odpadów jest niewystarczające. Ich spełnienie może być przedmiotem kontroli w toku wykonywania działalności gospodarczej przez właściwe w tych sprawach organy.
Maria Duczmal