- Rok 2023 będzie rokiem pracy nad jakością – powiedział szef resortu zdrowia, inaugurując spotkanie, które odbywa się pod hasłem "Jakość i efektywność w opiece nad pacjentem".

 Jak zaznaczył, nie ma możliwości odwrotu od kierunku, który do systemu ochrony zdrowia wprowadza perspektywę pacjenta. To – jak mówił szef resortu – trzeci krok milowy w systemie ochrony zdrowia po zagwarantowaniu zwiększenia finansowania leczenia oraz udziału w tych zwiększonych nakładach pracownikom. – Istotą jakości w ochronie zdrowia jest obowiązek odpowiedzi na pytanie, jakie korzyści z rosnących nakładów ma pacjent – zaznaczył Adam Niedzielski.

Czytaj także na Prawo.pl: Projekt ustawy o jakości w ochronie zdrowia gotowy do przyjęcia przez rząd>>

- To nie tylko ustawa o jakości w ochronie zdrowia – zaznaczył. Minister zdrowia podkreślał, że ważnym wymiarem optymalizacji jest budowa struktur sieciowych. W tym kontekście wymienił Krajową Sieć Onkologiczną, Krajową Sieć Kardiologiczną oraz wprowadzenie opieki koordynowanej w Podstawowej Opiece Zdrowotnej (POZ). – To elementy sieciowania działalności, prowadzenia pacjenta przez skomplikowany system leczenia. Tu mierzony jest efekt, a proces jest definiowany optymalizacją z perspektywy pacjenta – zaznaczył minister zdrowia.

Rzecznik Praw Pacjenta: brak jakości to koszty

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec podczas wykładu otwierającego spotkanie  przedstawił dane WHO i Komisji Europejskiej, z których wynika, że w krajach o wysokim dochodzie zdarzenia niepożądane dotykają co dziesiątego pacjenta w opiece szpitalnej. W krajach o niskim i średnim dochodzie dochodzi do 134 mln zdarzeń niepożądanych rocznie w opiece szpitalnej, w wyniku czego umiera 2,6 mln osób rocznie.

- Brak bezpieczeństwa pacjenta generuje koszty społeczne związane chociażby z nadmiarowymi zgonami a także w sferze ekonomicznej: koniecznością przeprowadzenia reoperacji, wypłatą odszkodowań, kosztami systemowymi – mówił Rzecznik Praw Pacjenta. Dlatego – jak zaznaczał – nie ma odwrotu od budowy systemu opieki zdrowotnej w oparciu o jakość. – Rola pacjenta jest tu zasadnicza, bo system ma odpowiadać na jego potrzeby – dodał.

Wyzwania dla POZ

Dr hab. n. med., prof. Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu Agnieszka Mastalerz-Migas, konsultant krajowa w dziedzinie medycyny rodzinnej podkreślała, że przyszłością POZ jest koordynacja opieki. – Jeśli nie będzie koordynacji procesu leczenia, nie będziemy efektywni. Pacjent, zwłaszcza starzejący się, tej koordynacji potrzebuje – podkreślała.

Konsultant krajowa podkreślała, że POZ potrzebuje wyznaczenia kierunku. Zwróciła uwagę, że obecnie rola lekarza POZ sprowadzona jest do wystawiania recept i kierowania na leczenie specjalistyczne. – Coraz mniej miejsca jest na tworzenie planu leczenia. Za mało jest profilaktyki, badań przesiewowych, diagnostyki i leczenia z poziomu POZ – mówiła.

Konferencja "Zmiany w ochronie zdrowia w 2022 r."

W spotkaniu „Zmiany w ochronie zdrowia w 2022 r.” biorą udział eksperci i praktycy systemu ochrony zdrowia. Konferencja jest adresowana do kadry zarządzającej w podmiotach ochrony zdrowia oraz do przedstawicieli środowisk medycznych, pacjenckich, instytucji rządowych i samorządowych. Organizatorami konferencją są Wolters Kluwer Polska oraz Instytut Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego.

Czytaj: Dr Gałązka-Sobotka: Nie stać nas na nieefektywność w ochronie zdrowia>>

Alicja Pollesch, dyrektor strategiczny i członek zarządu Wolters Kluwer Polska podkreślała, że Wolters Kluwer od lat wspiera placówki ochrony zdrowia na polu prawnym i zarządczym. – Jakość i bezpieczeństwo pacjenta to jedne z najważniejszych kierunków zmian w ochronie zdrowia. Ustawa o jakości będzie wyzwaniem, a Wolters Kluwer będzie Państwa w nim wspierać – zaznaczyła inaugurując spotkanie.

Podczas konferencji planowane są sesje plenarne, kilkanaście dyskusji panelowych i wystąpień z udziałem kilkudziesięciu ekspertów.

Tematami przewodnimi będą:

  • Reforma systemu ochrony zdrowia – jakość, bezpieczeństwo i efektywność w opiece nad pacjentem.         
  • Jak spełnić nowe wymagania dotyczące jakości w szpitalu?
  • E-rozwiązania oczami pacjenta i personelu medycznego.
  • Reforma w POZ – rewolucja czy ewolucja?
  • Wynagrodzenia i kryzys kadrowy w ochronie zdrowia.
  • Bezpieczeństwo placówki i danych medycznych w cyberprzestrzeni.
  • Nowoczesne technologie w szpitalu pod lupą – jak ocenić ich efektywność?