Placówki medyczne wciąż czekają na pieniądze z NFZ za nadwykonania w 2024 roku. Ministerstwo Zdrowia pod koniec lutego zapewniało, że wszystkie świadczenia nielimitowane, leki w programach lekowych oraz chemioterapii zostaną opłacone do końca marca 2025 r. zgodnie z obowiązującym prawem oraz umowami pomiędzy NFZ a podmiotami leczniczymi.

– W zakresie nadwykonań limitowanych informujemy, że wszystkie świadczenia wykonane ponad limity określone w umowach będą sfinansowane. Środki na świadczenia ponad limity zostaną przekazane z Ministerstwa Zdrowa dotacją do Narodowego Funduszu Zdrowia na początku marca 2025 r. Następnie NFZ niezwłocznie przekaże środki do Wojewódzkich Oddziałów NFZ, co umożliwi sfinansowanie świadczeń zrealizowanych w podmiotach leczniczych w roku 2024 – zapewniał resort zdrowia.

Czytaj także: MZ: Nadwykonania nielimitowane w szpitalach będą opłacone

NFZ określa warunki

NFZ w wydanym komunikacie zapewnia, że zgodnie z przepisami prawa nadwykonania w świadczeniach nielimitowanych zostaną sfinansowane w pełni, do czego Fundusz jest zobowiązany.

– Dodatkowo w pełnej wysokości NFZ pokryje nadwykonania w lekach w programach lekowych i w chemioterapii. Formalnie to świadczenia limitowane, ale dla Funduszu są priorytetem, dlatego NFZ finansuje je tak jak świadczenia nielimitowane – wyjaśnia w komunikacie NFZ.

Nadwykonania w pozostałych świadczeniach limitowanych także zostaną sfinansowane. W tym przypadku placówki medyczne otrzymają od funduszu propozycje umów bądź ugód na pokrycie wszystkich nadwykonań w świadczeniach limitowanych po cenie nominalnej lub niższej od nominalnej.

Lista świadczeń w nadwykonaniach limitowanych, za które szpitale rozliczą się po pełnej cenie nominalnej, liczy ok. 450 pozycji. Jak wylicza NFZ, to m.in.: świadczenia diagnostyki onkologicznej lub leczenia onkologicznego (poza pakietem onkologicznym), podanie leków w programach lekowych i w chemioterapii, świadczenia diagnostyki lub leczenia chorób rzadkich, świadczenia dializoterapii, żywienia dojelitowego i pozajelitowego, wentylacji mechanicznej  w warunkach stacjonarnych, świadczenia opieki koordynowanej w POZ, programy pilotażowe.

Natomiast na liście świadczeń, za które NFZ zapłaci niższą cenę, jest ok. 100 pozycji, w tym np. endoprotezoplastyka (70 proc.), hospitalizacje w trybie planowym i jednodniowym (60 proc.), stomatologia dla dorosłych (70 proc.), fizjoterapia ambulatoryjna i domowa (50 proc.), świadczenia opieki długoterminowej w ZOL (70 proc.).

Niewykonania ryczałtu z 2024 r. w placówkach należących do sieci PSZ zostaną przeznaczone na zwiększenie ryczałtu na 2025 r. w tych szpitalach, które wykonały więcej świadczeń w poprzednim roku, niż wynika to z umowy sieciowej. Przeliczenie ryczałtu nastąpi w marcu 2025 r. z wyrównaniem od stycznia br.

Szpitale powiatowe mówią „dość”

Zarząd Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych „ze zdziwieniem i niepokojem” przyjął komunikat NFZ dotyczący finansowania nadwykonań za 2024 r. – Nie możemy zaakceptować faktu, że NFZ planuje zapłacić jedynie część wartości za około 100 rodzajów świadczeń, które zostały już wykonane. Jest to ewidentna próba przerzucenia kosztów leczenia pacjentów na już i tak zadłużone oraz chronicznie niedofinansowane szpitale powiatowe – czytamy w oświadczeniu OZPSP.

Zarząd OZPSP podkreśla, że w finansowaniu nadwykonań świadczeń limitowanych ponownie faworyzowane są szpitale wysokospecjalistyczne oraz te, które udzielają lepiej wycenionych świadczeń. Tymczasem szpitale powiatowe, które stanowią fundament systemu ochrony zdrowia dla milionów mieszkańców mniejszych miejscowości, po raz kolejny zostają poszkodowane. Przykładem jest projekt zarządzenia NFZ, który wyłącza zabiegi z zakresu ortopedii od lat realizowane przez szpitale powiatowe.

– Nie możemy zgodzić się na sytuację, w której świadczenia kluczowe dla funkcjonowania szpitali powiatowych zostają opłacone jedynie w 50-70 proc. wartości, podczas gdy inne placówki otrzymują pełne finansowanie. Nie akceptujemy również wyłączenia z obszaru rozmów kwestii zapłaty za leczenie pacjentów ponad przyznany limit w ryczałcie sieciowym – twierdzi OZPSP.

W tym trybie finansowania leczeni są pacjenci w stanach nagłych i pilnych, często bezpośrednio po pobycie w szpitalnych oddziałach ratunkowych. Brak uregulowania tych nadwykonań najmocniej uderzy w szpitale powiatowe I i II poziomu zabezpieczenia szpitalnego – głosi komunikat Zarządu Związku.

Czytaj także: Kraszewski: Bez konsolidacji i restrukturyzacji szpitali reforma ochrony zdrowia się nie uda

Niespełnione obietnice

Pracodawcy szpitali powiatowych przypominają, że ministra zdrowia Izabela Leszczyna w komunikacie z 28 lutego 2025 r. zapewniła, że „w zakresie nadwykonań limitowanych wszystkie świadczenia wykonane ponad limit określony w  umowach będą sfinansowane”. – Tymczasem zapłata na poziomie 50-70 proc. nie może być uznana za pełne finansowanie świadczeń. Takie działanie godzi w stabilność finansową szpitali powiatowych i prowadzi do dalszego pogłębiania ich trudnej sytuacji – twierdzi OZPSP.

Związek reprezentujący szpitale powiatowe zaapelował do MZ o spełnienie składanych obietnic oraz zagwarantowanie, że wszystkie wykonane świadczenia zostaną w pełni sfinansowane. – Oczekujemy jednoznacznej deklaracji, że środki na leczenie pacjentów trafią do szpitali w pełnej wysokości. Szpitale powiatowe nie mogą dłużej ponosić kosztów niedoszacowanego systemu  – podsumowują przedstawiciele OZPSP.