Ogólne założenia projektu pojawiły się w wykazie prac legislacyjnych rządu w październiku ubiegłego roku, ale ostateczna wersja projektu była uzgadniana m.in. z resortem rozwoju. Spornym punktem był m.in. całkowity zakaz sprzedaży alkoholu w internecie. Przepis ostatecznie nie znalazł się w projekcie. Jest w nim za to całkowity zakaz promocji alkoholu, w tym piwa, o który apelowano od dawna m.in. w kontekście promocji oferowanych przez dyskonty (typu kup 24 butelki piwa, zapłać za 12). 

Czytaj też: Tylko połowiczna zgoda na ograniczenia sprzedaży alkoholu między resortami

Całkowity zakaz sprzedaży alkoholu w internecie kością niezgody, także w rządzie

Alkohol tylko w płynie 

Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, zakłada on rozwiązania mające na celu ograniczenie promocji napojów alkoholowych oraz zmniejszenie dostępności alkoholu, a w konsekwencji – zmniejszenie jego wysokiego spożycia. Ma on również wpłynąć na lepszą ochronę konsumentów, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży, oraz rozwiązania mające na celu ograniczenie promocji napojów alkoholowych, wychodzące naprzeciw niebezpiecznym praktykom związanym z promocją napojów alkoholowych, przy jednoczesnym zaostrzeniu przepisu karnego penalizującego prowadzenie nielegalnej reklamy lub promocji napojów alkoholowych. Część proponowanych zmian ma bezpośredni związek z pojawieniem się w ubiegłym roku na rynku tzw. alkotubek (o czym Prawo.pl informowało jako pierwsze). Projekt zakłada, że alkohol będzie mógł być sprzedawany wyłącznie w opakowaniach ze szkła albo metalu. Mając na uwadze pojawienie się na rynku alkoholu m.in. w postaci proszku, kryształu, żelu lub pasty, zaproponowano też wprowadzenie przepisu, który zabrania wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

Promocja zakazana

W projekcie ustawy zaproponowano nadanie nowego brzmienia przepisowi ustawy definiującemu określenie promocji napojów alkoholowych, przez uzupełnienie go o: sprzedaż napojów alkoholowych z zastosowaniem upustów, rabatów, bonifikat, pakietów i programów lojalnościowych, darowizn, nagród, wycieczek, gier losowych, zakładów wzajemnych, wszelkich form użyczeń, transakcji wiązanych, wszelkiego rodzaju talonów i bonów oraz udzielania innych niewymienionych z nazwy korzyści majątkowych lub osobistych dla nabywcy napojów alkoholowych. Ma to ukrócić praktyki niektórych sklepów i wyeliminować wątpliwości i luki interpretacyjne. Generalna zasada zakazująca promocji napojów alkoholowych ma zostać uzupełniona o promocję piwa, które do tej pory można było reklamować w ograniczonym zakresie. 

W projekcie ustawy zaproponowano również zmianę przepisu mającą na celu m.in. zwrócenie uwagi na problem nielegalnej reklamy i promocji napojów alkoholowych przez zaostrzenie sankcji karnej, którą zagrożone jest prowadzenie reklamy i promocji niezgodnie z przepisami ustawy. Obecnie przestępstwo to zagrożone jest grzywną w wysokości od 10 tys. do 500 tys. złotych. W projekcie ustawy zaproponowano podniesienie minimalnej oraz maksymalnej wysokości kary grzywny od 20 tys. do 750 tys. zł oraz uzupełnienie katalogu kar o ograniczenie wolności, z możliwością zastosowania obu kar łącznie.

Przepisy mają co do zasady wejść w życie 1 stycznia 2026 r.