Obecnie procedowany jest projekt ustawy, który zakłada rozszerzenie definicji pierwszej pomocy o kolejne leki, co umożliwi świadkom zdarzenia postępowanie zgodne z prawem. Jak zapewnia rzeczniczka praw dziecka, zdając sobie sprawę z wagi tej nowelizacji, monitoruje proces legislacyjny nad zmianą ustawy o PRM.

Czytaj więcej: Pielęgniarka po licencjacie nie zatrudni się na SOR-ze? Resort jeszcze to przemyśli

Zmiana definicji pierwszej pomocy w kontekście ratowania dzieci we wstrząsie anafilaktycznym była tematem spotkania przedstawicieli Polskiego Towarzystwa Alergologicznego z Katarzyną Skrętowską-Szyszko, dyrektorką Zespołu Zdrowia i Spraw Socjalnych Biura Rzeczniczki Praw Dziecka. W spotkaniu  z Polskiego Towarzystwa Alergologicznego (PTA) udział wzięli: prof. Radosław Gawlik, prof. Zbigniew Bartuzi, prof. Marek Kulus i Anna Ben Drissi, dyrektorka zarządzająca PTA.

Czytaj w LEX: Udzielanie pierwszej pomocy. Uprawnienia - krok po kroku >

Lek, który ratuje życie

Adrenalina jest lekiem ratującym życie w przypadku wstrząsu anafilaktycznego (jest też preparatem na receptę). Istotna jest jej postać podania, ponieważ głównym czynnikiem skuteczności jest czas. Dzięki działaniom PTA udało się wprowadzić adrenalinę do wykazu leków niezbędnych do podania na wyposażeniu apteczek. W większości szkół adrenalina jest jednak dostępna w ampułkach, a ponieważ liczy się czas jej podania, PTA rekomenduje, aby była dostępna w epipenach – łatwiejszych do podania i szybszych w obsłudze.

Zdaniem alergologa prof. Zbigniewa Bartuzi 60 proc. wstrząsów anafilaktycznych u dzieci wynika z alergii pokarmowych, które mogą ujawnić się nagle. Często dziecko i rodzic nie wiedzą o istnieniu czynnika indukującego wystąpienie wstrząsu. Stąd nierzadko dziecko, nieświadome alergii na składnik pokarmu, doświadcza pierwszego wstrząsu na terenie placówki oświatowej – na stołówce, na korytarzu, podczas przerwy. Dlatego tak ważne jest edukowanie pedagogów na temat tego, czym jest wstrząs i jak podać adrenalinę.

Wiele udało się zrobić

Katarzyna Skrętowska-Szyszko wskazała podczas spotkania, że wejście w życie opisywanej zmiany dotyczącej definicji pierwszej pomocy jest bardzo istotne i otwiera możliwości podejmowania działań na rzecz szerszej regulacji i egzekwowania udzielania pomocy przedmedycznej dziecku we wstrząsie anafilaktycznym. Przypomniała, że wiele już udało się zrobić, dzięki działaniach RPD, np. zapewnić dzieciom z chorobami przewlekłymi (w tym z alergią, cukrzycą, epilepsją) pomocy przedmedycznej i podania leków w placówkach oświatowych – ze szczególnym uwzględnieniem przedszkoli.