Ruszyła weryfikacja umów POZ-ów na opiekę koordynowaną za 2024 rok. Przychodnie na ten cel otrzymują pieniądze w formie ryczałtu. Umowa określa zakres świadczeń, które powinny wykonać w ramach otrzymanych nakładów. Teraz NFZ kontroluje, czy lekarze rodzinni wykorzystali powierzone im pieniądze. Pierwsze przychodnie już otrzymały aneksy do umów, na mocy których muszę zwrócić niewykorzystane środki.

 

Zapowiadana korekta umów

Ministerstwo Zdrowia korektę umów na realizację opieki koordynowanej zapowiadało jeszcze pod koniec ubiegłego roku. Federacja Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia Porozumienie Zielonogórskie w październiku 2024 r. zwracała uwagę, że w niektórych regionach NFZ wciąż nie wypłacił poradniom środków za nadwykonania w ramach opieki koordynowanej. Porozumienie wskazywało, że brak tych środków może zahamować rozwój programu. Taka sytuacja ma miejsce m.in. w województwach: śląskim, podlaskim, małopolskim i łódzkim.

Resort zdrowia zapewniał, że wszystkie nadwykonania zostaną zapłacone najpóźniej na początku 2025 roku. Michał Dzięgielewski, ówczesny dyrektor Departamentu Lecznictwa Ministerstwa Zdrowia, podczas obrad sejmowej podkomisji stałej do spraw organizacji ochrony zdrowia zapowiedział, że będzie przeprowadzona  korekta umów i nadwykonania będą pokryte z niedowykonań, ponieważ część przychodni nie zrealizowała umów w całości.

Małopolski odział NFZ wyliczył, że łączna kwota nadwykonań w zakresie opieki koordynowanej w okresie styczeń – październik 2024 wynosiła 5,6 mln zł, a kwota niewykonań kontraktów aż ponad 12,5 mln zł.

Czytaj więcej na Prawo.pl: Przychodnie muszą zwrócić część pieniędzy za świadczenia w ramach opieki koordynowanej

 

Nowość
Koordynowana opieka zdrowotna w praktyce
-50%
Nowość

Magdalena Bogdan, Sabina Karczmarz, Anna Owczarczyk

Sprawdź  

Cena promocyjna: 64.5 zł

|

Cena regularna: 129 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 129 zł


Awantura o kasę

Przypomnijmy, że opieka koordynowana w POZ została wprowadzenia ponad dwa lata temu. Ten model polega na kompleksowym leczeniu  pacjenta na poziomie lekarza POZ. Podstawą jest Indywidualny Plan Opieki Medycznej (IPOM), który uwzględnia wszystkie etapy terapii, opracowany dla każdego chorego. Opieka koordynowana jest dostępna dla pacjentów ze schorzeniami z zakresu: kardiologii, diabetologii, chorób płuc, endokrynologii oraz chorób nerek. POZ-y, które chcą realizować jeden lub więcej programów opieki koordynowanej podpisują odrębne umowy na te świadczenia. Część przychodni wykonała więcej świadczeń, niż przewidywały umowy, a część nie wykorzystała wszystkich środków.

Jak podaje Związek Pracodawców Ochrony Zdrowia Porozumienie Zielonogórskie, małopolski oddział NFZ 30 grudnia 2024 roku wymusił na jednym z zakładów podpisanie niekorzystnego aneksu finansowego. Na jego podstawie zakład musiał zwrócić 9449,12 zł na podstawie faktury korygującej. Porozumienie twierdzi, że wstrzymano zapłatę za świadczenia zrealizowane dla 89 pacjentów, a także obniżono limity świadczeń, co uniemożliwiło kontynuowanie efektywnej opieki nad pacjentami. Dotychczas trzy zakłady w Małopolsce poinformowały o zmuszaniu ich do zwrotu wcześniej przyznanych i wypłaconych środków finansowych za świadczenia w ramach opieki koordynowanej.

Sprawdź w LEX: Kontrakty z NFZ a kasy rejestrujące > >

– Postępowanie NFZ ma cechy kradzieży środków finansowych już wykorzystanych na leczenie pacjentów. Działania te podważają zaufanie do instytucji publicznych i szkodzą pacjentom, którzy w ramach opieki koordynowanej otrzymywali kompleksową i bardziej zintegrowaną opiekę – mówił Lesław Szot, prezes Małopolskiego Związku Pracodawców Ochrony Zdrowia Porozumienie Zielonogórskie.

NFZ zapytany przez redakcję Prawo.pl o przyczyny tych działań odpowiedziało, że rozpowszechniane przez Federację Porozumienie Zielonogórskie i Lesława Szota, prezesa Porozumienia Zielonogórskiego – Oddział Małopolska zarzuty o kradzieży środków finansowych przeznaczonych na opiekę koordynowaną w POZ są całkowicie bezpodstawne.

– Zasady finansowania i rozliczania opieki koordynowanej są określone w przepisach i identyczne dla wszystkich realizatorów. NZOZ Przychodnia Lekarska Lesław Szot przekazał do MOW NFZ dane na temat zrealizowanych świadczeń, z których wynikało, że było ich mniej, niż przewidywała zawarta umowa na budżet powierzony w opiece koordynowanej. Przychodni na podstawie tych danych został zaproponowany aneks do umowy. Dostosowywał on jej kwotę do realnej liczby świadczeń, którą przychodnia przekazała do MOW NFZ – twierdzi Aleksandra Kwiecień, rzeczniczka prasowa Zespołu Komunikacji Społecznej i Promocji Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Krakowie.

Aneks do umowy w zakresie opieki koordynowanej został przygotowany na podstawie sprawozdawczości za okres styczeń-październik 2024 r. przekazanej przez przychodnię według stanu na 25 listopada 2024 r. Dotyczyło to wszystkich realizatorów opieki koordynowanej.

– To nieprawda, że NZOZ Przychodnia Lekarska Lesław Szot został zmuszony do podpisania aneksu. Małopolski OW NFZ wobec żadnej z placówek nie stosował i nie stosuje żadnego przymusu podpisywania aneksów zmniejszających plan umów. Terminy rozliczeń są określone wprost w przepisach i MOW NFZ jest zobowiązany ich przestrzegać. Są one takie same dla wszystkich świadczeniodawców – napisała w odpowiedzi Aleksandra Kwiecień.

Czytaj także w LEX: Roszczenia świadczeniodawcy wobec Narodowego Funduszu Zdrowia (dawniej: właściwej kasy chorych) > >

 

Niespójne procedury

Porozumienie Zielonogórskie zwraca uwagę, że działania poszczególnych urzędników NFZ są niespójne. Jeden urzędnik rozlicza i wypłaca środki za świadczenia wykonane w listopadzie, a jednocześnie inny, analizując wcześniejsze okresy, przygotowuje aneks, który z pełną premedytacją te środki odbiera. – Takie działania przynoszą oczywiste korzyści finansowe NFZ, nawet jeśli zwrot środków nastąpi w formie nadwykonań, to w dalekiej perspektywie czasowej. Niepodważalnym faktem jest, że świadczenia wykonane na rzecz pacjentów w pełni zgodnie z zasadami zostały rozliczone i opłacone, a następnie wykreślone i potraktowane, jakby nigdy nie miały miejsca. Jesteśmy zmuszani do podpisywania aneksów. Brak podpisania aneksu blokuje możliwość wprowadzenia w życie kolejnego aneksu, w tym również aneksów podwyżkowych, co wielu członków miało okazję osobiście doświadczyć – twierdzi Lesław Szot.

Rzeczniczka prasowa wyjaśnia, że wnioski o sfinansowanie świadczeń udzielonych ponad limit zostaną zweryfikowane po otrzymaniu przez oddział pełnej sprawozdawczości za okres styczeń-grudzień 2024 r. u wszystkich świadczeniodawców. Na razie NFZ analizuje świadczenia, które nie zostały zrealizowane do października 2024. – O tym, jak bardzo nieprawdziwy jest zarzut ograniczania opieki koordynowanej w Małopolsce, świadczą dane. Co miesiąc podpisujemy nowe umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna w zakresie budżet powierzony opieki koordynowanej. Od 1 stycznia 2025 r. jest ich 214. Tylko w tym roku, w Małopolsce planujemy na opiekę koordynowaną ponad 60 mln zł – przytacza dane Aleksandra Kwiecień.