Czy w zgłoszeniu zbioru danych do rejestru Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych gmina w zgłoszeniu danych SIO na dzień 31 marca 2013 r. powinna zaznaczyć zakres przetwarzanych danych w zbiorze danych o osobach:
- nazwiska i imiona,
- imiona rodziców,
- data urodzenia,
- miejsce urodzenia,
- adres zamieszkania lub pobytu,
- numer identyfikacji PESEL,
- NIP,
- miejsce pracy,
- zawód,
- wykształcenie,
- seria i nr dowodu osobistego,
- nr telefonu?

Czy należy zgłosić dodatkowo jakieś inne dane osobowe?

Odpowiedź

Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) zgłoszenie zbioru danych do rejestracji powinno zawierać opis kategorii osób, których dane dotyczą, oraz zakres przetwarzanych danych.


W przypadku przetwarzania danych osobowych przez jednostkę samorządu terytorialnego w związku z obowiązkiem wynikającym z ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. Nr 139, poz. 814 z późn. zm.) – dalej u.s.i.o., zakres przetwarzanych danych określony jest w art. 11-26b, 28-29 oraz 107 ust. 4 pkt 1 u.s.i.o.


W zakresie systemu informacji oświatowej funkcjonującego do dnia 1 marca 2014 r. zgodnie z organizacją i na zasadach działania określonych w art. 106-118 u.s.i.o., zgodnie z art. 107 ust. 4 pkt 1 u.s.i.o. w zbiorze danych o nauczycielach, wychowawcach i innych pracownikach pedagogicznych zawarte są następujące dane osobowe tych osób:
a) numer PESEL,
b) płeć,
c) rok urodzenia,
d) forma i wymiar zatrudnienia,
e) stopień awansu zawodowego,
f) wykształcenie,
g) przygotowanie pedagogicznego,
h) formy kształcenia i doskonalenia,
i) sprawowane funkcje i zajmowane stanowiska,
j) rodzaje prowadzonych zajęć albo przyczyny nieprowadzenia zajęć,
k) staż pracy,
l) wysokość wynagrodzenia, z wyszczególnieniem jego składników,
m) wysokość dodatków, o których mowa w art. 54 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
W zakresie systemu informacji oświatowej funkcjonującego równolegle na podstawie u.s.i.o., w zbiorze danych o nauczycielach, wychowawcach i innych pracownikach pedagogicznych zawarte są dane osobowe tych osób określone w art. 28 i 29 u.s.i.o.

W odniesieniu do nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych zawarte są następujące dane:
1) imię i nazwisko;
2) numer PESEL (a w przypadku nauczyciela nieposiadającego numeru PESEL – imię/ imiona, nazwisko, płeć, datę urodzenia i kraj pochodzenia);
3) wykształcenie,
4) przygotowanie pedagogiczne,
5) posiadane kwalifikacje do nauczania,
6) staż pracy, w tym staż pracy pedagogicznej,
7) formę i wymiar zatrudnienia,
8) zajmowane stanowiska i sprawowane funkcje,
9) rodzaje i wymiar prowadzonych zajęć lub innych wykonywanych obowiązków,
10) przyczyny nieprowadzenia zajęć,
11) stopień awansu zawodowego oraz dane dotyczące uzyskania kolejnego stopnia awansu zawodowego,
12) dane o wysokości wynagrodzenia, z wyszczególnieniem jego składników i ich wysokości, w tym składników nieperiodycznych, oraz dodatków i ich wysokości - w przypadku osób zatrudnionych w publicznych szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego i ministrów,
13) datę nawiązania stosunku pracy oraz datę rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy;
14) dane w związku z doskonaleniem zawodowym i dodatkowymi uprawnieniami;@page_break@

W odniesieniu do osób niebędących nauczycielami, o których mowa w art. 7 ust. 1a-1d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) – dalej u.s.o., zawarte są następujące dane:
1) imię i nazwisko;
2) numer PESEL (a w przypadku nauczyciela nieposiadającego numeru PESEL – imię/ imiona, nazwisko, płeć, datę urodzenia i kraj pochodzenia);
3) wykształcenie,
4) staż pracy,
5) formę i wymiar zatrudnienia,
6) zajmowane stanowiska i sprawowane funkcje,
7) rodzaj i wymiar prowadzonych zajęć lub innych wykonywanych obowiązków,
8) przyczyny nieprowadzenia zajęć,
9) dane o wysokości wynagrodzenia, z wyszczególnieniem jego składników i ich wysokości, w tym składników nieperiodycznych, oraz dodatków i ich wysokości - w przypadku osób zatrudnionych w publicznych szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego i ministrów,
10) datę nawiązania stosunku pracy oraz datę rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy.

W odniesieniu do dyrektorów szkół i placówek oświatowych, niebędących nauczycielami, o których mowa w art. 36 ust. 2 u.s.o., zawarte są następujące dane:
1) imię i nazwisko;
2) numer PESEL (a w przypadku nauczyciela nieposiadającego numeru PESEL – imię/ imiona, nazwisko, płeć, datę urodzenia i kraj pochodzenia);
3) wykształcenie,
4) staż pracy,
5) formę i wymiar zatrudnienia,
6) zajmowane stanowiska i sprawowane funkcje,
7) rodzaj i wymiar obowiązków,
8) dane o wysokości wynagrodzenia, z wyszczególnieniem jego składników i ich wysokości, w tym składników nieperiodycznych, oraz dodatków i ich wysokości - w przypadku osób zatrudnionych w publicznych szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego i ministrów,
9) datę nawiązania stosunku pracy oraz datę rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy.


W odniesieniu do osób, które wykonują zadania nauczyciela na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawarte są następujące dane:
1) imię i nazwisko;
2) numer PESEL (a w przypadku nauczyciela nieposiadającego numeru PESEL – imię/ imiona, nazwisko, płeć, datę urodzenia i kraj pochodzenia);
3) wykształcenie;
4) przygotowanie pedagogiczne;
5) posiadane kwalifikacje do nauczania;
6) zajmowane stanowiska i sprawowane funkcje;
7) rodzaj i wymiar zadań;
8) rodzaj, datę rozpoczęcia i zakończenia obowiązywania umowy.
W zakresie systemu informacji oświatowej funkcjonującego równolegle na podstawie u.s.i.o., w zbiorze danych o uczniach zawarte są dane osobowe tych osób określone w art. 11-26b u.s.i.o. W przypadku każdego ucznia obejmują one następujące dane:
1) imię, nazwisko;
2) numer PESEL, a w przypadku ucznia nieposiadającego numeru PESEL - imię (imiona), nazwisko, płeć, datę urodzenia oraz – jeżeli uczeń nie jest obywatelem polskim – kraj pochodzenia i dane dotyczące statusu ucznia.
Inne dane podaje się w zależności od zakresu podanego w art. 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 19a, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 26a i 26b u.s.i.o.