Strefa płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN) zostanie rozszerzona w Śródmieściu - obejmie m.in. Muranów a także obszar ograniczony ul. Parkową przy Łazienkach Królewskich.

Z kolei na Woli granicą strefy płatnego parkowania będzie ul. Towarowa (do tej pory granicą strefy była ul. Żelazna). Dalej granicę strefy będzie stanowiła ul. Okopowa, ul. Słomińskiego (dotąd granicę strefy w tej części miasta wyznaczały al. Solidarności i ul. Andersa).

 

Strefa płatnego parkowania zostanie rozszerzona na Ochocie, obejmie m.in. Filtry - obszar między ul. Koszykową a Wawelską - a także obszar przy pl. Narutowicza m.in. ulice Uniwersytecką, Akademicką, Mochnackiego (do tej pory te części dzielnicy były wyłączone ze strefy płatnego parkowania).

Na Pradze Północ za parkowanie trzeba będzie zapłacić na ul. Jasińskiego, Panieńskiej, na całej długości ul. Okrzei, na ul. Olszowej.

Decyzję o rozszerzeniu SPPN Rada Warszawy podjęła w 2011 r.

Mieszkańcom zameldowanym w rejonie płatnej strefy przysługuje możliwość wykupienia rocznego abonamentu, który obecnie wynosi 30 zł. "Zrobiliśmy także ukłon w stronę osób wynajmujących mieszkania. Mogą uzyskać prawo do opłacania abonamentu, jeśli posiadają umowę najmu w formie aktu notarialnego" - powiedział PAP rzecznik ZDM Adam Sobieraj.

Opłata uiszczana w parkometrze wynosi - za pierwszą godzinę 3 zł; za drugą godzinę 3,60 zł; za trzecią godzinę 4,20 zł; za czwartą i kolejne po 3 zł; takie stawki uchwaliła Rada Warszawy w 2008 r. Parkowanie jest bezpłatne w godz. 18-8. Bezpłatnie mogą parkować osoby z niepełnosprawnością posiadający Kartę N+.

Rzecznik stołecznego ratusza Bartosz Milczarczyk przypomniał, że opłatę maksymalną - 3 zł za pierwszą godzinę parkowania - określa ustawa o drogach publicznych. "Przychylamy się do stanowiska, aby to samorządy określały stawki za parkowanie" - dodał. Podkreślił też, że za pierwszą godzinę parkowania w Warszawie płaci się mniej niż za bilet komunikacji miejskiej (jednorazowy bilet kosztuje 4,4 zł; bilet 20-minutowy 3,4 zł - PAP).

Jego zdaniem do parkowania poza centrum Warszawy mogłaby skłonić kierowców wyższa opłata za parkowanie a także rozbudowany system komunikacji miejskiej.

"Od 2008 r., kiedy ustalono stawki za parkowanie w Warszawie, znacznie polepszyła się komunikacja transportem publicznym, m.in. wymieniono tabor na nowoczesne, klimatyzowane, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych pojazdy, zbudowano parkingi Parkuj i Jedź" - zaznaczył.

Opłaty za parkowanie są przeznaczane na remonty dróg i poprawę bezpieczeństwa na nich.