Projekt ustawy krajobrazowej złożył w Sejmie prezydent Bronisław Komorowski latem 2013 r. Przez ostatnie półtora roku pracowała nad nim podkomisja nadzwyczajna, która zmodyfikowała propozycje przedstawione przez głowę państwa.

Uchwalona 20 marca przez Sejm ustawa definiuje pojęcie reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazu kulturowego, krajobrazu priorytetowego. Nakłada obowiązek sporządzania przez samorząd wojewódzki audytu krajobrazowego; mają być w nim zdefiniowane obszary krajobrazów priorytetowych. Dla tych obszarów sejmik województwa ma mieć możliwość ustalania norm prawnych dotyczących wysokości, kształtu budynków i ewentualnie stosowania materiałów miejscowych lub tradycyjnej architektury.

Ustawa reguluje także sprawę umieszczania reklam w przestrzeni publicznej oraz weryfikacji istniejących parków krajobrazowych i innych stref dotąd chronionych. Samorządy otrzymają szereg instrumentów prawnych w celu ochrony krajobrazu.

Senatorowie z senackich komisji kultury i środków przekazu, gospodarki narodowej, samorządu terytorialnego i administracji państwowej oraz środowiska deklarowali na początku kwietnia, że chcą podwyższenia - w stosunku do zapisów przyjętych przez Sejm - kar za nielegalne umieszczanie reklam, wprowadzenia karania administracyjnego obok sądowego i wprowadzenia możliwości likwidacji legalnych reklam za odszkodowaniem.