Czy ustawa antykryzysowa dotyczy pracowników powiatowego urzędu pracy?

Odpowiedź

Nie, ustawa antykryzysowa nie dotyczy pracowników powiatowego urzędu pracy.

Przepisy ustawy z dnia 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 125, poz. 1035) z zasady stosuje się do przedsiębiorców znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej (art. 3 ust. 1). Jednak przepisy dotyczące umów na czas określony, wydłużania okresu rozliczeniowego oraz wprowadzania indywidualnego rozkładu czasu pracy stosuje się także do pozostałych przedsiębiorców (art. 3 ust. 2). Przez przedsiębiorców ustawa rozumie wyłącznie tych, którzy zostali zdefiniowani w art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.). Należą do nich: osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonujące we własnym imieniu działalność gospodarczą. Przedsiębiorcami nie są więc jednostki sektora finansów publicznych, w tym jednostki samorządu terytorialnego i jednostki organizacyjne jst. Oznacza to, iż powiatowy urząd pracy nie może stosować jej przepisów.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 125, poz. 1035)
Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.)