Czy należy przywrócić termin czy wydać odmowę i na jakiej podstawie prawnej?

Odpowiedź

W sytuacji gdy wniosek o pozwolenie na budowę zawiera braki formalno-prawne tzn. nie jest podpisany lub nie zawiera wszystkich wymaganych załączników, np. projektu budowlanego, dowodu stwierdzającego prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, wówczas organ wzywa inwestora do uzupełnienia braków w trybie art. 64 § 2 kodeksu postępowania administracyjnego.

Uzasadnienie


Wezwanie wystosowane w trybie art. 64 § 2 k.p.a. powinno służyć wyłącznie usunięciu braków formalnych wynikających ze ściśle określonych przepisów i nie może zmierzać do merytorycznej oceny przedstawionego wniosku oraz jego załączników (wyrok NSA z dnia 12 maja 2006 r., sygn. akt I OSK 869/05, LEX nr 236563).


Analiza orzeczeń sądów administracyjnych wskazuje, iż dopuszczalnym jest przywrócenie terminu do uzupełnienia braków formalnych., do których organ wzywa stronę trybie art. 64 § 2 k.p.a. W wyroku z dnia 7 sierpnia 2012 r. sygn. akt VII SA/Wa 1001/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wskazał, iż zgodnie z art. 64 § 2 k.p.a. siedmiodniowy termin do uzupełnienia braków formalnych podania jest terminem ustawowym, a zatem nie może być przez organ administracji ani skrócony, ani przedłużony. Wnoszący podanie może jednak złożyć wniosek o przywrócenie tego terminu, w razie jego uchybienia bez własnej winy, na zasadach i w trybie określonym w art. 58-59 k.p.a.


Z treści unormowania art. 58 § 1 k.p.a., wynika, iż w razie uchybienia terminu należy przywrócić termin na prośbę zainteresowanego, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Jednocześnie z wniesieniem prośby należy dopełnić czynności, dla której określony był termin.@page_break@

Z powyższego przepisu wynika, iż istnieją cztery przesłanki przywrócenia terminu, które muszą być spełnione łącznie, aby organ administracji mógł przywrócić termin do dokonania czynności wskazanej we wniosku o przywrócenie terminu:
1) uprawdopodobnienie przez osobę zainteresowaną braku winy (w sensie obiektywnym),
2) wniesienie wniosku o przywrócenie terminu,
3) dochowanie siedmiodniowego terminu do wniesienia wniosku o przywrócenie terminu,
4) dopełnienie wraz z wniesieniem żądania o przywrócenie terminu czynności, dla której termin był określony.


Formą rozstrzygania w przedmiocie przywrócenia terminu w trybie art. 58 k.p.a. i nast. jest postanowienie.

W odniesieniu do przedstawionego pytania należy wskazać, że w zależności od okoliczności sprawy (uzasadnienia wniosku o przywrócenie terminu oraz spełnienia przesłanek z art. 58 k.p.a.) organ winien wydać postanowienie o przywróceniu/odmowie przywrócenia terminu.

Uwagi

Zauważyć należy, iż w praktyce organów administracji publicznej można spotkać stanowisko, według którego niedopuszczalnym jest przywrócenie terminu do uzupełnienia braków formalnych., do których organ wzywa stronę trybie art. 64 § 2 k.p.a.